نفس مایکروسافت به شماره افتاد(بازار کنسول*های بازی)

COMPINFOF

عضو سایت
دو کنسول نینتندو رکورد فروش در بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده*اند.

به گزارش عصر ارتباط، بازار کنسول*های بازی همواره دست**خوش تغییرات گسترده بوده است، جاییکه با عدم ورود نسل جدید این محصولات نیز تاثیرات سوئی بر روند پیشرفت و افزایش سهم بازار کنسول*های مختلف داشته است. در بازار 2010 اگرچه بارها میان رتبه*های اول تا پنچم رده*بندی پرفروش*ترین کنسول*های بازی جابه*جایی دیده شد اما از اوایل سال 2011 تاکنون نینتندو همچنان با دو محصول صدر جدول را از آن خود کرده است.

این در حالی است که برخلاف این شرکت مایکروسافت که به لطف ورود کینکت پیشرفت کاملا قابل قبولی داشت و حتی در برهه*ای از زمان عنوان برترین کنسول بازی را از آن خود کرد، دیگر نتوانست خود را در جمع سه کنسول برتر نگه دارد و سقوطی ناگهانی را تجربه کرد.

براساس آخرين آماري که از فروش کنسول*هاي بازي از برندهاي مختلف توسط VGChartz منتشر شده است کنسول بازي قابل حمل شرکت نينتندو به*نام DS در صدر جدول پرفروش*ترين*ها در ماه فوریه قرار گرفته است. اين کنسول بازي که در مدل*هاي مختلف روانه بازار شده است به *دليل قابليت حمل و نقل آسان آن و نيز دسترسي به منابع مناسب بازي، کاربران زيادي را در سطح آسيا، آمريکا و کشورهاي اروپايي به*خود اختصاص داده است.

کنسول نينتندو DS با فروش 343 هزار و 180 دستگاه و بدون هيچ*گونه تغييری نسبت به ماه گذشته و با فروش کلي 143 ميليون و 765 هزار و 5 دستگاه اين رتبه را به*خود اختصاص داده است.

در اين رده*بندي برادر بزرگ*تر اين کنسول يعني محصول اصلي نينتندو که با نام wii شناخته مي*شود، در رتبه دوم جاي گرفته است. اين محصول نيز در مقايسه با نمونه*هاي مشابه از برندهاي ديگر از قابليت*هاي فني و گرافيکي برتري برخوردار است که موجبات قرارگيري اين کنسول در جمع برترين*ها را فراهم آورده است.

در مقايسه با آماري که پيش از اين منتشر شده اگرچه نينتندو با رشد فروشي 2 درصدي روبه*رو شده، اما همچنان نتوانسته به ديگر کنسول اين شرکت برسد.

کنسول نينتندو Wii با فروش 265 هزار و 243 دستگاه و فروش کل 87 ميليون و 354 هزار و 780 دستگاه در جدالي سخت به پلي*استيشن 3 سوني همچنان بر کرسي دوم جلوس کرده است.

سوني هم توانست با قرارگيري کنسول بازي خود موسوم به پلي*استيشن 3 در رده سوم جا خوش کند؛ البته نبايد از اين نکته نيز غافل شويم که سوني با رشد 4 درصدي، در ميان سايرين بيشترين سهم افزايش فروش را به*خود اختصاص داد و توانست 248 هزار دستگاه را به*فروش برساند.

در اين ميان، به*عقيده بسياري از کارشناسان اين کنسول بازي پتانسيل قرارگيري در رده دوم را نيز دارد و هيچ بعيد نيست که به*زودي شاهد جابه*جايي رتبه*اي ميان Wii و PS3 باشيم. کنسول پلي*استيشن 3 با فروش 248 هزار و 595 دستگاه فروش کل 33 ميليون 561 هزار و 700 دستگاه در سومين پله اين رده*بندي قرار گرفته است.

اما نکته قابل توجه باقي ماندن کنسول نسبتا محبوب ايکس*باکس در همان رده چهارم است. اگرچه اين کنسول بازي در مقاطعي حتي در رتبه نخست نيز جاي گرفته است اما به*دليل مشکلات نرم*افزاري که براي اين کنسول پيش آمده بود، آرام*آرام عقب نشست و عملا به يک کنسول بازي مرده تبديل شد. حتي افزايش يک درصدي فروش نسبت به زمان مشابه در هفته پيش از انتشار اين آمار باز هم نتوانست دردي از اين کنسول و شرکت مايکروسافت دوا کند. کنسول ايکس*باکس360 با فروش 158هزار و 876 دستگاه و با فروش کل 39 ميليون 57 هزار و 986 دستگاه در اين رده قرار گرفت.

اما داستان کنسول بازي قابل حمل شرکت سوني با نمونه*های دیگر کاملا متفاوت است. اين کنسول محبوب که در بيشتر کشورهاي آسياي از فروش خوبي برخوردار بود، ناگهان و به دليل مشکلات سخت*افزاري، نرم*افزاري و باگ*هاي موجود در آن ناگهان از بازار جمع*آوری شد تا حدي که خطر به دست* فراموشي سپرده*شدنش نيز کاملا احساس مي*شد. حتي ورود نسخه جديد اين کنسول موسوم به PSP ا!GO هم نتواست به داد اين برند برسد. کنسول PSP با فروش 134 هزار و 923 دستگاه بدون تغيير نسبت به آمار گذشته و فروش کل 57 ميليون 366 هزار و 632 دستگاه به رتبه پنج قناعت کرد.

کنسول بازي پلي*استيشن که نسل قديمي*تر کنسول بازي جديد اين برند است نيز توانست در عين شگفتي و برخلاف انتظار رتبه ششم را به *خود اختصاص دهد. اگرچه به عقيده بسياري از کارشناسان و فروشندگان کنسول*هاي بازي، عمر اين محصول مدت*هاست که به*سر آمده و ضريب نفوذ گسترده اين ابزار ديجيتالي در ميان خانواده به*خصوص قشر درآمدي پايين سبب شده تا اين کنسول همچنان در گود رقابت با سايران باقي بماند.

اين محصول همچنان پرفروش*ترين کنسول بازي در طول تاريخ به*حساب مي*آيد. پلي*استيشن 2 با فروش 48 هزار و 66 دستگاه بدون تغيير نسبت به زمان مشابه در ماه گذشته و فروش کل 135 ميليون و 885 هزار و 756 دستگاه آخرين رتبه در اين آمار را به*خود اختصاص داده است.

براساس همين آمار منتشره بيشترين کاربران کنسول**هاي بازي اختصاص به آمريکا دارد و نکته جالب*توجه تعداد فروش پايين در کشور سازنده البته در مقايسه با جمعيت آنهاست. البته فروش مناسب اين کنسول*ها در کشور*هاي عضو اتحاديه اروپا نيز از جمله ديگر عواملي است که از کنسول بازي يک وسيله دوست*داشتني و محبوب ساخته است.
 
بالا