ماری که زخمی شد: نقد و بررسی عنوان Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

milad123re

عضو سایت
ماری که زخمی شد: نقد و بررسی عنوان Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

http://upload7.ir/imgs/2014-04/97264833241234552061.jpg

بازگشت مرد تک چشمی
یک مار تا کجا می تواند زخمی شود؟ آیا کشتن رئیس خود که نصفی از خودش بود برای زخمی شدنش کافی نبود؟ آیا از بین رفتن اموال و سربازانی که داشت کافی نبود؟ آیا خیانت های مختلف و حمله پسرش به خود کافی نبود؟ آیا رفتن به کما به مدت 9 سال کافی نبود؟ آیا زخم شدن چشمش و قطع شدن دستش کافی نبود؟ آیا تبدیل شدن به یک هیولا برای انتقام کافی نبود؟ این ها همه زجر هایی است که یک کهنه سرباز کشید، کسی که برای نجات و خدمت به وطنش، حال باید خودش رئیس خود را بکشد و در آخر نیز خودش قربانی شود و چندین بار مورد حمله پسرش قرار گیرد. این زندگی سربازی است که با شروعی تلخ شروع شد و با پایانی پوچ به اتمام رسید. اما واقعاً آن سرباز چه کسی بود؟ در قدیم چه اتفاقی برایش افتاد؟ این ها سوالاتی است که قرار است به زودی کوجیما با فلش بک هایی به گذشته به آن ها را بازگو کند.

بعد از سالیانی دراز، زمانی که سری محبوب Hideo Kojima (خالق 50 ساله سری محبوب Metal Gear Solid) به خوابی بلند مدت رفته بود و هیچ کس با توجه به گفته های Hideo منتظر Metal Gear Solid جدیدی نبود، پروژه Ogre باعث شد زمزمه هایی درباره این بازی به گوش برسد تا این که بالاخره آقای کوجیما در سالگرد 25 سالگی این عنوان نسخه جدید این بازی یعنی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes را تایید کرد و باری دیگر طرفداران بی شمار بازی را مدهوش و متحیر خود کرد. این عنوان در واقع قرار بود فصل اختتامیه یا Prologue ای بر عنوان اصلی یعنی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain باشد، اما بنا بر تصمیم تیم بازاریابی شرکت Konami (ناشر همیشگی این بازی) این عمل به تصویب رسید که Metal Gear Solid V: Ground Zeroes به عنوان یک مقدمه برای آشنایی بازیکنان جدا از عنوان اصلی یعنی The Phantom Pain منتشر شود.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/07/MGSV_Ground_Zeroes_boxart.jpg
Box Art رسمی بازی در کشور آمریکا

عنوان: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
سازنده: Kojima Productions
ناشر: Konami
تولید کننده و کارگردان: Hideo Kojima
طراحان: Hideo Kojima , Yoji Shinkawa
آهنگسازان: Harry Gregson-Williams , Ludvig Forssell , Akihiro Treuta
انجین: Fox Engine
پلتفرم ها: PlayStation 3 , PlayStation 4 , Xbox One , Xbox 360
تاریخ انتشار: 18 مارچ 2014 (در آمریکای شمالی)
20 مارچ 2014 (در ژاپن و اروپا)
ژانر: اکشن / ماجرایی , مخفی کاری
نوع عرضه: فیزیکی و دیجیتالی

اتفاقی که باعث رفتن به کما شد

یکی از ارکان اصلی فرنچایز Metal Gear، وجود داستانی سیا سی، عاطفی بوده است. در واقع داستان اکثر نسخه های این بازی، انتقاد به سیا ست های دو لت های خارجی و سلاح های کشتار جمعی مانند سلاح های اتمی بوده است. علت انتقاد کوجیما نسبت به این موارد، شاید مربوط به بمب های آمریکا در جنگ جهانی دوم باشد که بر روی ناکازاکی و هیروشیما آوار شد، به طوری که هیدئو کوجیما نتوانست کتابی مربوط به این دوران چاپ کند زیرا این مورد باعث رنجش مردمی می شد که این واقعه شوم را به یاد دارند. Hdeo Kojima وسواس به شدت زیادی بر روی داستان بازی هایش دارد، به طوری که برای نسخه Peace Walker بازی غریب بر یک سال درباره حوادثی که پیرامون این نسخه دیدیم تحقیق کرد.

از مقدمه چینی درباره داستان بازی که بگذریم، به اصل موضوع و داستان Ground Zeroes می رسیم؛ داستان نسبت به گذشته متفاوت تر شده است. قصه بعد از وقایع Peace Walker در سال 1975 به وقوع می پیوندد. جایی که شخصیت اصلی بازی یعنی Snake یا Big Boss با ارتش خود یعنی MSF (در کارائیب) هستند و در این حال خبر می رسد که Paz زنده است Chico برای نجات وی به کمپ Omega واقع در کوبا رفته اما در آن جا اسیر شده است، دلیل اسیر شدن Paz هنوز کاملاً مشخص نیست، اما شاید بخاطر این Paz دزدیده شده تا رئیس اصلی آن کمپ یعنی Skull Face بفهمد Cypher ها یا میهن پرستان کجا هستند. (چون Paz یک جاسوس دو طرفه بوده و علاوه بر کار با ارتش Snake، با Cypher ها و Major Tom یا Major Zero در ارتباط بوده است.) Big Boss برای نجات این دو راهی کوبا و کمپ Omega می شود، او در این راه Chico و Paz زخمی شده را پیدا کند و سوار بر هلی کوپتر به مقر خود یعنی Mother Base می برد، اما در کمال تعجب، شاهد یکی از بدترین اتفاق های زندگی اش می شود، این جا همان جایی است که اسنیک تمام هستی و نیستی اش نقش بر آب می شوند و زحماتش دود و بدین شکل رئیس بزرگ به کما می رود.

همانطور که خواندید، داستان مانند نسخه های پیشین شاخ و برگ زیادی ندارد، البته با توجه به گیم پلی فوق العاده کوتاهی که دارد باز هم داستان راضی کننده و خوب است و به بعضی از بازی های امروزی می ارزد. خوشبختانه یا متاسفانه داستان با سوال های بی جواب زیادی (مانند وقایع تاریخی آخر بازی که بر روی صفحه نمایش داده می شود و این که Skull Face کیست؟ برای چی دنبال Major Zero است.) به پایان می رسد که باعث می شود عتش بازیکن برای تجربه بازی اصلی بیشتر شود. در کل داستان بازی راضی کننده و خوب است، اما بهتر از داستان، پایان یا اندینگ فوق العاده بازی است که بدون شک یکی از تاریک ترین و شکه کننده ترین پایان هایی بود که در سری Metal Gear دیده شد.
http://upload7.ir/imgs/2014-04/04703740948411324744.jpg
We're an Army Without any Nation

جهشی 6 سانتی متری
با عوض شدن جمله معروف بازی یعنی Tactical Espionage Action به Tactical Espionage Operations از نسخه Peace Walker، دیدیم که سازندگان گیم پلی بازی را بدون صدمه زدن به اصالت ها و ریشه ها بسیار بهتر از قبل کردند. گیم پلی بازی نسبت به نسخه های قبلی روند سریع تر و روان تری را به دنبال دارد به طوری که بعضی از طرفداران قدیمی و اصیل بازی بخاطر وجود برخی از ویژگی های نا بجا که بازی را اکشن کرده بود نا امید شده بودند! (هر چند که Hideo بعداً با گفتن این مورد که می توان این دو مورد را On/Off کرد دوباره توانست نبوغ خود را به طرفداران ثابت کند.)

حرکات Snake: همانطور که اشاره شد، یکی از تغییرات بازی سریع تر شدن روند بازی بود و خوشبختانه یا متاسفانه این مورد با حذف موردی چون Codec امکان پذیر نبود، دیگر در بازی شاهد این نیستیم که اگر شخصی با Snake کار داشت بازی متوقف شود یا اگر بخواهیم نقشه را ببینیم به منو برویم، بلکه با آیتم جدیدی که Snake دارد یعنی iDroid می توانیم نقشه را ببینیم و از این طریق یا Walkman را روشن کنیم، یا به هلی کوپتر خبر بدهیم تا دنبال ما بیاید. (آیتم iDroid در بازی، نرم افزاری دارد که با دانلود و ریختن آن بر روی گوشی های هوشمند، می توانیم با گوشی خود iDroid را باز کنیم!) Snake در این نسخه اتوماتیک سنگر می گیرد، به طوری که وقتی نزدیک یک مانع شوید Snake به سمت آن تکیه می دهد. خوشبختانه این سیستم طوری برنامه نویسی شده که در زمان راه رفتن و نزدیک شدن به دیوار، Snake بی جهت کاور نگیرد. همینطور Snake این بار به جای استفاده از Ration ها برای بازیابی سلامتی خود، از اسپری هایی شفا بخش استفاده می کند. البته سلامتی در بازی خودکار است اما وقتی Snake خیلی زخمی شود، با سنگر گرفتن می تواند با اسپری دوباره سلامتی خود را سریع تر به دست آورد.

تغییری که سبک بازی را دگرگون کرد: یکی از تغییرات بزرگ بازی Open World شدن آن است. این بدین معنی است که بازیکن می تواند Snake را به هر جایی از کمپ را که خواست ببرد! البته Open World شدن بازی به این معنا نیست که بازی شبیه سری Grand Theft Auto شده است و Snake می تواند در شهری بزرگ به لباس فروشی برود و سوار قطار، جت، هلی کوپتر و... شود! بلکه فقط می تواند سوار جیپ، کامیون و تانک شود و Item های مختلف بازی یعنی 9 مارک XOF را در سرتاسر کمپ پیدا کند. البته عنوان The Phantom Pain بخاطر بزرگ بودن جهانی که دارد، ویژگی های بیشتری نسبت به Ground Zeroes دارد، مانند اسب سواری، ساخت پایگاه و استخدام سرباز و صبر برای تاریک شدن هوا و... .

خط داستانی و مراحل: تا قبل از تایید شدن این مورد که Metal Gear Solid V: Ground Zeroes همان The Phantom Pain است، مطمئنا هیچ کس انتظار نداشت تا بازی کوتاه باشد، اما بعد از مدتی وقتی اعلام شد Ground Zeroes مقدمه ای بر The Phantom Pain است احتمال می رفت که بازی کوتاه باشد تا این که آخر Game Informer لب به سخن گشود و گفت تنها بازی 2 ساعت گیم پلی دارد و برخی از کاربران ما بازی را در ظرف 5 دقیقه هم به اتمام رساندند! البته این مورد زیاد مهم نیست، چون بیشتر بازی شبیه یک دمو برای The Phantom Pain است و انتظار زیادی از آن نمی رود، اما نکته منفی بازی این جاست که چرا یه همچین بازی کوتاهی باید با قیمت بسیار زیاد 30 دلار به فروش برسد! البته از حق نگذریم، گیم پلی برای کسانی که می خواهند بازی را 100 درصد کنند ممکن است 50 ساعت از وقتشان را پر کند. جدا از آن، مراحل بازی هم خیلی عالی است و از همه مهم تر متنوع بودن آن است. خوشبختانه وجود جوایز ها و حالت های مختلف برای هر مرحله، باعث ارزش تکرار بازی شده است، به طوری که اگر کسی به بازی علاقه مند شود، تقریباً غیر ممکن است که بازی را فقط یک بار به پایان برساند! بازی روی هم رفته 6 مرحله دارد که 1 مرحله آن اصلی است و 4 مرحله دیگر فرعی و 1 مرحله دیگر مرحله اختصاصی بازی است که در پلتفرم های Xbox One و Xbox 360 نام مرحله Jamais Vu است و مرحله نسخه های PlayStation 3 و PlayStaton 4 Deja Vu می باشد.

http://upload7.ir/imgs/2014-04/17341919048246032521.jpg
Excellent Snake, Your Age Hasn't Slowed You Down One Bit
مخفی کاری و اکشن: بدون شک سری Metal Gear Solid، بنیان گذار سبک و پرچم دار سری مخفی کاری است. شاید اگر Metal Gear نبود، هرگز شاهد اشخاصی چون Sam Fisher در Splinter Cell و Agent 47 در Hitman نبودیم. Ground Zeroes هم بدون شک یکی از برترین بازی های Stealth (مخفی کاری) امسال است. سازندگان با افزودن ویژگی هایی جدید به این قسمت بازی را زیبا تر کرده اند. Snake به راحتی و نرمی می تواند بدود، بخوابد، بشیند و به روش های گوناگونی دشمنان را از بین ببرد، وی با دو اسلحه گرم و سبک و سنگینی که دارد می تواند دشمنان را یا به رگبار ببندد یا خیلی تمیز با کاور گیری در یک قسمت با یک Headshot زیبا مغز دشمن را متلاشی کند! یا اصلاً، بدون آن که کسی را بکشد و به کسی آسیب برساند مرحله خود را تمام کند! از مبحث مخفی کاری که خارج شویم، به قسمت اکشن بازی می رسیم. وجود قسمت مخفی کاری در بازی باعث نشده تا شاهد قسمت های اکشن نباشیم. بازیکنان می توانند به جای مخفی کاری، از اسلحه گرم خود استفاده کنند و دشمنان را که سد راه خویش شده اند را به درک واصل کنند یا سوار تانکی شده و کمپ را به روی هوا بفرستند. Snake به یمن حرفه ای که در سربازی دارد، علاوه بر این که سریع می دود و از موانع به راحتی بالا می رود، با سرعت می تواند اسلحه های خود را عوض کند و سوار وسیله نقلیه شود. یکی از دیگر ویژگی هایی که به این مورد مربوط است، قابلیت CQC است. (CQC فنی است که توسط Snake و رئیس خویش یعنی The Boss درست شده است). این ویژگی در نگاه اول برای کسانی که نسخه های Metal Gear Solid 3: Snake Eater و Metal Gear Solid: Peace Walker را بازی کرده اند شاید تکراری به نظر برسد، اما در واقع CQC دست خوش تغییرات زیادی شده است و در Ground Zeroes زمانی که Snake دشمن را از پشت می گیرد تا فن CQC را بر روی دشمن اجرا کند، سه گزینه بر روی تصویر ظاهر می شود که مربوط به سوال کردن از دشمن، بی هوش کردن دشمن و کشتن دشمن می شود.
http://upload7.ir/imgs/2014-04/73213037375314805066.jpg
هوش مصنوعی ای که فاصله چندانی تا هوش طبیعی ندارد!: تردیدی وجود ندارد که همواره یکی از شاخصه های مهم یک بازی مخفی کاری، هوش مصنوعی بالای آن است که سبب می شود تا بازی حداقل در مخفی کاری حرفی برای گفتن داشته باشد! هوش مصنوعی در این عنوان دست کمی از هوش طبیعی انسان ندارد! هیچ سربازی را در بازی نمی توان پیدا کرد که شما را از فاصله نزدیک نبیند. همه دشمنان هوشیار هستند و آماده روشن شدن چشمشان به جمال دشمنشان یعنی Snake. سربازان در بازی به صدا بسیار حساس هستند، حتی وقتی نشستنی به پشت سر آن ها می روید، سریعاً باید آن ها را بی هوش کنید چرا که آن ها بعد از شنیدن صدای پای Snake آماده می شوند برای حمله، علاوه بر آن حتی وقتی دری را با سرعتی زیاد باز می کنید صدای برخورد در با دیوار یا سطحی که پشت آن قرار دارد برخورد می کند سریعاً دشمنان متوجه حضور Snake می شوند و با بی سیم به دیگر سربازان برای پشتیبانی اطلاع می دهند. سربازان مانند یک انسان واقعی، وقتی سر پست خود قرار دارند و باید مثل یک میخ صاف بایستند، ممکن است کمی سر خود را کج کنند و بدین شکل اگر پشت سربازی کمین کرده باشید احتمال دارد بعد از چند ثانیه شناسایی شوید. زمانی که Snake سربازی را بی هوش می کند و جایی قایم نمی کند، دشمنان این قدر هوش زیادی دارند که وقتی جنازه را رویت کردند سریع به سمت جنازه بروند، سربازانی که به سمت جنازه شخصی می روند، واکنش های جالب و متفاوتی دارند که این هم یکی دیگر از نکات مثبت بخش هوش مصنوعی بازی است. یکی دیگر از نکات جالب هوش مصنوعی این است که سربازان با توجه به سرعت راه رفتن شما به صدا واکنش نشان می دهند، برای مثال وقتی تند حرکت می کنید دشمنان سریع تر متوجه حضور شما می شوند و اگر آرام حرکت کنید دیر تر. با توجه به این که در کمپ گل و زمین های خاکی زیادی وجود دارد، Snake با حرکت بر روی آن ها جا پای خود را بر روی گل ها می گذارد، این جاست که باری دیگر شاهد یک هوش مصنوعی قوی هستیم، سربازان این قدر هوش خوبی دارند که با استفاده از رد پای Snake در گل و لای می توانند Snake را پیدا کنند. آخرین ویژگی هوش مصنوعی، این است که وقتی سربازی دارد با بی سیم حرف می زند، اگر شما آن را بکشید یا بی هوش کنید، می بینید که سربازی که پشت خط بی سیم بوده است ابراز نگرانی می کند و دیگر سربازان را برای پیدا کردن جنازه یا دشمن احضار می کند. در کل هوش مصنوعی هیچ عیب و ایرادی ندارد و یکی از نکات طلایی بازی به شمار می رود.

دو مرحله اختصاصی به نام Deja Vu و Jamais Vu: حیف بود که از گیم پلی بازی سخن بگوییم اما از این دو مرحله جذاب به سادگی بگذریم. همانطور که گفته شد بازی دو مرحله اختصاصی به نام Deja Vu و Jamais Vu دارد که بر روی پلتفرم های Xbox 360 و Xbox One نام مرحله Jamais Vu است و روی پلتفرم های PlayStation 3 و PlayStation 4 نام این مرحله Deja Vu است. این دو مرحله تفاوت های بسیار زیادی با یک دیگر دارند؛ در مرحله Jamais Vu ما در نقش Raiden هستیم و باید اشخاصی شبیه آدم هایی فرابشری را از پای در بیاوریم، در واقع این موجودات انسان مانند بازی از بازی خود Kojima یعنی Snatcher اقتباس شده است. مرحله Deja Vu برای کسانی که نسخه اول را بازی کردند بسیار لذت بخش تر است چرا که در این مرحله در نقش پسر Big Boss یعنی Solid Snake هستیم با گرافیکی پیکسلی مانند و پایین که در آن اشخاصی مانند Psycho Mantis وجود دارند و شکی نیست که این مرحله یادآور خاطرات زیادی برای طرفدران دیرینه بازی است.
http://upload7.ir/imgs/2014-04/42561444744044059098.jpg
Give My Regards To Your Boss When You Get Home

به گرمی یک آفتاب، به زیبایی یک بارش
گرافیک بازی مانند نسخه های قبلی عالی کار شده است. افکت های باران به شدت عالی کار شده و فقط کافی است تا به صورت دشمنانی که باران روی آن است دقت کنید تا به وسواس سازندگان در قسمت گرافیک بازی پی ببرید! علاوه بر آن، عواملی مثل باد به خوبی بر روی تمامی اجزا اثر گذار است، به عنوان مثال فقط کافی است تا با Snake یک جا بایستید تا ببینید چجوری برگ ها و علف ها یا مو های Snake مورد نوازش برقرار می گیرند. نورپردازی و سایه زنی (چه در شب و هوای تاریک و چه در روز در هوای روشن) فوق العاده ساخته شده و یکی دیگر از نقاط قوت گرافیک بازی است و با زیبایی تمام بر روی آن سازندگان وقت گذاشتند. همه این عوامل را ما باید مدیون انجین اختصاصی Kojima Productions یعنی Fox Engine باشیم، انجینی قدرتمند که اولین بار در ژوئن سال 2011 به نمایش در آمد و با هدف ساخت بهترین موتور گرافیکی در دنیا ساخته شد. انیمیشن و فیزیک نیز مانند افکت های باران روی صورت دشمنان عالی درست شده است. Snake حرکات نرم و روانی دارد، وی به نرمی می خزد و به راحتی می دود. Snake در هنگام حرکت لباسش مورد عنایت چروک های گوناگون قرار می گیرد و این یکی از نقاط قوت این قسمت است.

از تعریف و تمجید از گرافیک که بگذریم، به ایراد گرفتن از گرافیک می رسیم! متاسفانه گرافیک بر روی کنسول های نسل هفتمی از Draw Distance بد و پایینی رنج می برد. دورنما ها بسیار بدون جزئیات است و وقتی در بین غلف زار ها حرکت می کنید می بینید که آن ها به خوبی لود نمی شوند و باید نزدیک آن ها شوید تا به وجود آیند! یکی دیگر از مشکلات گرافیک بازی ضعف در تکسچر ها و بافت های بعضی مناطق است، این مشکل موقعی بیش از پیش خودنمایی می کند که سوار ماشین (مخصوصاً جیپ) شوید! در این موقع احساس می کنید ماشین به خوبی لود نشده است و صبر می کنید تا لود شود، اما هر چقدر هم صبر کنید می بینید گرافیک ماشین به همان شکل پایین مانده است! اما با این حال گرافیک در کنار نقاط ضعفی که دارد، نقاط قوت بسیار زیاد تری که دارد که باعث می شود به گرافیک این بازی لقب عالی را بدهیم.
http://upload7.ir/imgs/2014-04/97545391073490247821.jpg
How's It Feel To Play The Traitor

سکوتی مطلق در کنار آوای یک مار خسته
موسیقی و صداگذاری بازی تعریف خاصی ندارد، کاملاً معمولی است و تا حدودی هم ضعیف عمل کرده است، شاید اگر آهنگ ساز انگلیسی و 52 ساله معروفی چون Harry Gregson-Williams این قدر سابقه درخشانی در فیلم ها و سری Metal Gear Solid نداشت، هیچ وقت این قدر از وی انتظار نداشتیم. بازی زیاد موسیقی و Soundtrack ندارد و اگر هم داشته باشد همگی متوسط هستند و چیزی نیستند که بازیکن را به وجد بیاورد یا مانند نسخه های قبلی در ذهنش هک شود. اما به هر حال در قسمت موسیقی بسیار کم کاری شده است. هر چند که موسیقی در حد انتظار ظاهر نشده اما صداگذاری راضی کننده کار شده و صدای شلیک اسلحه ها، صدای برخورد زمین با پا، ماشین ها، هلی کوپتر ها و... خوب درست شده است.

با رفتن صداپیشه همیشگی Snake یعنی David Hayter و جایگزین شدن بازیگر معروف و هالیوودی Kiefer Sutherland، نگرانی های زیادی به وجود آمد و حتی باعث خشم طرفداران این سری شد، اما نباید نگران بود چرا که آقای Kiefer Sutherland به خوبی از پس صداپیشگی Snake بر آمدند و واقعاً شایسته صداپیشگی برای Snake را دارا هستند. البته اگر David Hayter افسانه ای بود بهتر می شد اما جایگزینی آقای ساترلند به هیچ وجه نقطه ضعفی برای Snake و شخصیت پردازی اش نیست.
http://upload7.ir/imgs/2014-04/50323114846991378312.jpg
...V Has Come Too

To Be Countinued in THE PHANTOM PAIN
عنوان Metal Gear Solid V: Ground Zeroes، با توجه به این که مقدمه ای بود برای برای بازی اصلی که 200 برابر بزرگ تر از Ground Zeroes است و دارای آب و هوای داینامیک و... است بازی بسیار زیبایی بود. اما قیمت بالای بازی با توجه به مدت زمان گیم پلی بازی باعث شد تا بازی ای که 25 سال سابقه درخشانی داشت متای پایینی دریافت کند. اگر قیمت بازی را در نظر نگیریم، بازی فوق العاده لذت بخش است و گیم پلی بازی این قدر عالی است که این مورد نوید این را می دهد که قرار است The Phantom Pain بازی ای شود که سال ها در ذهن باقی بماند. در آخر اگر کپی بازی می کنید به هیچ وجه این بازی را از دست ندهید.

نکات مثبت: داستانی زیبا | پایانی شکه کننده و مرموز | گیم پلی جذاب با مراحلی متنوع | Deja Vu و Jamais Vu | گرافیکی خوب
نکات منفی: قیمت بالای بازی با توجه به مدت زمان گیم پلی به شدت کوتاه | مشکلاتی در گرافیک | از موسیقی ها انتظار بیشتری می رفت

نمره کل: 9.0/10
عالی
 
آخرین ویرایش:
بالا