میثم صیام
مدیریت کل سایت
خرید پستی فروش آنلاین قیمت نقد و بررسی بازی Knack برای پلی استیشن 4 PS4
Knack، بازی پلتفرمر (Platformer) جدید کمپانی سونی است که معمار اصلی PS4، آقای مارک سرنی (Mark Cerny) هم در ساخت آن مشارکت داشته اند. ایشان پیش تر در بازی های پلتفرمر قبلی سونی نظیر جک و دکستر (Jak And Dexter) هم حضور داشته اند؛ پس باید منتظر بازی پلتفرمری به مانند بازی های قدیمی این سبک باشیم.
اولین چیزی که در مورد این بازی به نظر می رسد، این است که بازی جذابی است و افکت های زیبای بازی کاملا زنده هستند که باعث می شود بازی هم زیبا تر به نظر برسد. استایل های هنری بازی هم بسیار زیبا هستند و باعث می شوند، شما گاهی اوقات فقط بنشینید و به محیط بازی نگاه کنید! وقتی که من برای اولین بار، این بازی را تجربه کردم، واضح بود که این بازی ورودی بازی های پلتفرمر نسل بعدی است. این بازی تمامی ویژگی های مورد انتظار از خود را بر آورده کرده است و مواردی اعم از: شخصیت های جالب، رنگ های روشن وجود دارد؛ هم چنین، قابلیت ها و المنت های پلتفرمر بازی هم به نسبت خود عالی می باشد.
شناسنامه ی بازی
نام بازی: Knack
استودیو ی سازنده: SCE Japan Studio
ناشر: Sony Computer Entetainment Japan
سبک بازی: Platformer – Beat’em Up
تاریخ انتشار: ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ در آمریکای شمالی – 29 نوامبر ۲۰۱۳ در اروپا و ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ در ژاپن
پلتفر (ها): Playstation 4
اگر چه، داستان بازی به همراه صدا گذاری آن مهم ترین نقاط ضعف بازی هستند؛ ولی Knack یک داستان متوسط را برای شما روایت می کند، شخصیت بازی ازآثار باستانی ساخته شده است که قدرت های مخصوصی را به وی می دهند؛ این شخصیت توسط یک دانشمند کشف شده است. در هیمن زمان، ژنرالی شیطان صفت با نام ویکتور قصد دارد تا با پیدا کردن تعداد بیش تری از این قدرت های باستانی، قدرتی بی نهایت برای خود به دست آورد تا بتواند با گابلین ها (Goblins) مقابله کند. بخش اعظم صدا گذاری بازی خوب و مناسب است، البته صدای شخصیت اصلی بازی، یعنی Knack اصلا با ظاهر او هم خوانی ندارد و من هر وقت که او صحبت کرده است، بازی کردن را کنار گذاشته ام.
گیم پلی این بازی بسیار ساده است، ولی برای این که در آن حرفه ای شوید راه دشواری را در پیش خواهید داشت که این یک مورد مثبت در مورد گیم پلی بازی است. مانند هر بازی پلتفرمر (Platformer) دیگری شما باید در محیط بازی حرکت کنید و از قسمتی به قسمت دیگر بروید. هم چنین کار های دیگری هم قابل انجام دادن است که از جمله ی آن ها می توان به کشتن دشمنان و رسیدن به مناطقی که برای شما مشخص می شوند. شما با این کار ها خط داستانی بازی را دنبال می کنید و خود را به مقصد بعدی روایت داستان می رسانید. گیم پلی Knack خیلی خطی است و اصلا احساس آزادی را که بازی های پلتفرمر دیگر مثل جک و دکستر (Jak And Dexter) را به گیمر نمی دهند. همانند نسخه ی اورجینال و اولیه ی بازی Crash Bandicoot که برای PSone منتشر شد، شما مرحله را به اتمام می رسانید، دشمنان را از ابین می برید و سپس با غول آخر ها (Boss Fight) مبارزه می کنید. به طور کلی گیم پلی بازی در همین چند مورد محدود خلاصه می شود و شما باید بازی را همین گونه پیش ببرید.
گیم پلی Knack زمانی به نقطه ی اوج خود می رسد که به بخش مبارزات بازی می رسیم. با توجه به درجه ی سختی (Difficulty) که شما انتخاب می کنید، گیم پلی بازی به شدت تغییر پیدا می کند؛ به عنوان مثال، بازی را بر روی درجه ی سختی آسان (Easy) انجام دهید، شما مسلما یک گیمر تازه کار هستید زیرا که این برای گیمر های مبتدی است و یا کسانی که فقط قصد به پایان رساندن بخش اصلی و داستانی بازی را دارند. پس اگر شما در جزو هواداران قدیمی و دوست دار بازی هایی هستید که گیمر های حرفه ای را می طلبد، درجات سختی Hard و Very Hard برای شما انتخاب بسیار خوبی خواهند بود. من بازی را بر روی درجه ی سختی Hard انجام دادم و به دفعات هم در بازی شکست خوردم، چون که دشمن های داخل بازی حرکات و حملات ناگهانی و متفاوتی را انجام می دهند که کار را برای شما سخت می کنند.
هم چنین شما در بازی قادر خواهید بود هنگامی که نوار قدرت شخصیت بازی که Sunstone Crystals نام دارد، پر می شود Knack می تواند سه حرکت مخصوص انجام دهد. نوار قدرت شخصیت بازی با جمع آوری کریستال هایی زرد رنگ پر می شود که با ضربه زدن به اشیاء محیط به دست می آیند. هر بار که شما نوار دایره ای قدرت Knack را پر کنید، او قادر خواهد بود که یک حرکت مخصوص انجام دهد. به طور کلی حرکات مخصوص شخصیت اصلی به سه دسته تقسیم می شوند: پرتاب کردن موشک های آبی رنگ به طرف سه دشمن مختلف، فعال کردن شوک و در نهایت گردبادی که می توان آن را با استفاده از آنالوگ استیک (Analog Stick) کنترل کرد.
مبارزات بازی هم با توجه به اندازه ی Knack شکل متفاوتی به خود می گیرد و مبارزه کردن در هنگامی که شخصیت شما کوچک است با زمان هایی که او تبدیل به موجودری عظیم الجثه شده است، یک سان نخواهد بود. گاهی اوقات شما باید با استفاده از Knack کوچک مبارزه کنید، در این حالت مشت ها و ضربه هایی که به حریفانتان وارد می کنید، تأثیر زیادی نخواهند داشت و نوار سلامتی شما هم بسیار کوچک خواهد بود. ولی در مواقعی که Knack بزرگ می شود، ماجرا فرق می کند و اندازه ی او حتی به ۳۰ فوت هم می رسد؛ در این حالت نوار سلامتی شما بسیار زیاد تر از قبل خواهد بود و ضربه های شما هم اثر تخریبی بیش تری خواهند داشت و تقریبا می توانید هر چیزی را که بر سر راهتان وجود دارد را نابود کنید.
Knack می تواند اشیائی مثل: سنگ، چوب، گچ و… را که در محیط وجود دارند را به طرف خودش جذب کند. هر چیزی که به بدن Knack اضافه می شود، ویژگی جدیدی به سیستم مبارزات او اضافه می کند؛ به عنوان مثال: مثلا اگر از آثار باستانی یخ زده استفاده کنید، در واقع یک سپر برای Knack قابل استفاده می شود؛ این سپر در حقیقت، مقداری به نوار سلامتی شما اضافه می کند و به شما در نبرد ها و به خصوص در بخش Survival کمک خواهد کرد. یا مثلا وقتی که اشیاء چوبی به بدن Knack می چسبند، توانایی او برای صدمه زدن به دشمنان افزایش می یابد و هم چنین می تواند از آن ها برای پیدا کردن گنج های مخفی هم استفاده کند.
هم چنین، حالتی در بازی وجود دارد که در آن شما در راند های مختلف با دشمنان مختلف مبارزه می کنید. لازم به ذکر است که هر راند در مکان های مختلفی اتفاق می افتد. حقیقتی که در مورد این بخش بازی وجود دارد این است که در واقع فقط سه نوع مبارزه ی مختلف وجود دارد!
Knack دارای یک سیستم نو آورانه برای جمع آوری اشیاء می باشد که این بخش بازی، واقعا سزاوار بود که بخشی از نقد را به خود اختصاص بدهد! در کل بازی، ۶۸ گنج مختلف وجود دارد که شما با به دست آوردن هر یک از آن ها، آیتم های جدید و اشیاء کریستالی به دست بیاورید. هر یک از گنج ها را که پیدا کنید، به شما چیز های مختلفی داده می شود که از آن ها می توانید برای ساختن ابزار ها (Gadget) مختلف استفاده کنید؛ البته اگر همه ی قطعات را جمع آوری کنید، به طور خودکار یک ابزار در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
هر یک از ابزار ها، برای هدف مختلفی ساخته شده اند و کاربرد های مختلفی دارند. برای مثال: secret detector برای پیدا کردن گنج های مخفی به کار می آید و یافتن آن ها را آسان تر می کند. کریستال هایی که جم آوری می کنید، شکل های دیگر Knack را آزاد می کنند که با تغییر ظاهر Knack قابلیت های او هم تغییر می کند. قسمت نو آورانه در جمع آوری اشیاء، تجارت آن ها با دوستانتان می باشد؛ اگر دوستانتان هم این بازی را انجام می دهند شما می توانید کریستال ها و گنج هایی را که به دست آورده اید، با هم به اشتراک بگذارید. این راهی است برای این که در هنگام بازی کردن بخش تک نفره (Single Player) بازی هم، احساس انجام دادن یک بازی CO _ OP به شما دست بدهد.
Knack به طور کلی بازگشتی به بازی های قدیمی (Old – School) سبک پلتفرمر (Platformer) است و توانسته است با ظاهری نسل بعدی، صا گذاری خوب و سیستم مبارزات خاصش، خود را مطرح کند. شخصیت های بازی دوست داشتنی هستند و از همین الان مشخص است که این بازی می تواند تولد یک فرانچایز جدید باشد و نسخه های جدید هم با داستان متوسطی همراه باشند. شاید تعدادی از گیمر ها این بازی را یک بازی پلتفرمر (Platformer) نسل بعدی واقعی ندانند؛ البته حق هم دارند چون که این بازی بیش تر قصد در یادآوری خاطرات بازی های قدیمی داشته است تا ارائه ی یک بازی پر زرق و برق.
این بازی هرگز سعی نداشت چیز جدید و متفاوتی را ارائه دهد و فقط می خواست با شبیه بودن به بازی های قدیمی پلتفرمر (Platformer) شباهت داشته باشد و طرف دارانی برای خود به دست آورد. به طور کلی، Knack یک بازی چشم نواز است که می تواند در نسخه های بعدی موفق تر باشد.
منبع: گیمفا
آخرین ویرایش: