میثم صیام
مدیریت کل سایت
خرید پسنی فروش آنلاین قیمت نقد و بررسی بازی God Of War 3 Remastered برای پلی استیشن 4 PS4
به نام انتقام
توجه: در متن زیر بخشی از داستان اولین نسخه God Of War تعریف شده است.
خانواده مقدسترین حریم هر مردی است. هر مردی در کنار خانوادهاش به آرامش روحی و روانی میرسد و تمام سعی خود را میکند تا این حریم مقدس هرچه بیشتر در رفاه و آسایش باشد. اگر خانواده متلاشی شود، دیر یا زود مرد خانواده نیز از پای در خواهد آمد. این مسئله در مورد کریتوس (Kratos) قهرمان خشن و بیرحم سری بازیهای محبوب و مشهور God Of War نیز صادق است. کریتوس در ابتدا یک فرمانده دلیر و شجاع بوده که به همراه ارتش به ظاهر شکست ناپذیراش پا به میادین نبرد مختلفی میگذاشته و در تمامی آنها نیز پیروز میشده است. در یک جنگ، او که در آستانه شکست قرار داشته، از خدای جنگ یعنی آرس (Ares) طلب کمک میکند و او هم در ازای قولی به کریتوس کمک میکند، این که او از این پس از تمامی فرمانهای آرس اطاعت کند. آرس به قول خود عمل میکند و کریتوس از مهلکه جان سالم به در میبرد و کریتوس نیز به عهد خویش پایبند میماند و به تمامی دستورات او عمل میکند. در یکی از روزها، او به دهکدهای حمله میکند و بر حسب اتفاق، متوجه میشود که در هنگام قتل عام مردم آن منطقه، همسر و فرزند خود را نیز کشته است. این لکه ننگ، تا ابد بر پیشانی او باقی میماند. از کریتوس، دیگر هیچ چیزی جز یک مرد خسته از زندگی باقی نمیماند. تنها روزنه امیدی که هنوز برای او وجود داشت به دست خودش از بین رفته و ادامه زندگی عملاً برای او غیر ممکن شده بود. این رویداد اصلیترین دلیل تبدیل شدن کریتوس از یک فرمانده جنگی دلیر و با افتخار به یک ماشین کشتار بیرحم و منفور است. در ادامه و طی اتفاقاتی دیگری که در God Of War 2 شاهد آنها بودیم، کریتوس قصد میکند تا از پدرش زئوس (Zeus) خدای خدایان بنا به دلایلی انتقام بگیرد. او که پیشتر زخم از دست دادن خانوادهاش را بر جگر برداشته بود، اکنون هدف اصلیاش یعنی انتقام گرفتن از زئوس نیز مزید بر علت شده تا هیچ چیز نتواند کریتوس را از قتل عام دشمناناش باز دارد. بدون شک یکی از بزرگترین نقاط قوت سری بازیهای God Of War، قهرمان آن یعنی کریتوس است. کریتوس یکی از کاملترین و در عین حال بهترین شخصیتهای تاریخ بازیهای کامپیوتری است و سازندگان به خوبی توانستهاند طوری شخصیت او را طی نسخههای مختلف پرورش دهند تا بازیبازان بیشترین میزان همذات پنداری را با او داشته باشند. در وجود او تنها زخمهایی از گذشته باقی مانده است. او مصمم است تا انتقام بگیرد، از تمامی کسانی که مسبب سقوط او در قعر تاریکی بودهاند، از کسانی که او را عامل نابودی همهچیز میدانند، ار کسانی که او را طرد کردهاند. خشم و غضبی که در دل او نهفته است، باعث میشود تا هیچ کس جرئت رو به رو شدن با او را نداشته باشد. نام کریتوس بر تن هر جنبندهای لرزه میاندازد. تمام خصوصیات اخلاقی او دست به دست هم دادهاند تا کریتوس شخصیتی منحصر به فرد، دوست داشتنی و البته ترسناک پیدا کند. در God Of War 3 شاهد ادامه یافتن ماجرای تلاش کریتوس برای انتقام گرفتن از زئوس هستیم. بازی دقیقاً از همان جایی شروع میشود که God Of War 2 به پایان رسیده بود. کریتوس به همراه یکی از تایتانها (Titans) به نام گایا (Gaia) در حال رهبری عده دیگری از تایتانها است. این گروه به سوی کوه اُلیمپوس (Olympus) در حال حرکتاند تا تمامی خدایان را نابود سازند. اولین نکته مثبت God Of War 3 همین آغاز نفسگیر و فوقالعاده آن است.
بازی به سرعت شما را در وسط یک نبرد سخت با دشمنان قرار میدهد و از همان ابتدا تا انتهای بازی اجازه نفس کشیدن را هم به بازیبازان نمیدهد. شروع نفسگیر بازی در کنار مبارزه با یکی از خدایان یعنی خدای دریاها پوزیدون (Poseidon) در همان ابتدا باعث میشود که بازیباز از همان هنگام شروع بازی به شدت در حال و هوا و اتمسفر بینظیر بازی غرق شود و با سرعت هرچه بیشتر در بازی پیشروی کند. این داستان جذاب و درگیر کننده بازی تا انتها ادامه مییابد و به جرئت باید گفت که تا آخر نیز افت چندانی پیدا نمیکند. بازیباز همواره تشنه پیشروی در بازی میماند و این امر مرهون همین داستان و روایت داستانی مطلوب بازی است. اما، اگر نگاهی به نسخه پلی استیشن ۴ بازی بیندازیم، متوجه میشویم که همین شروع نفسگیر و بدون شک ماندگار در تاریخ بازیهای کامپیوتری همچون شمشیر دولبه عمل میکند. حال شاید با خود بپرسید که چرا، در پاسخ باید گفت که وقتی چنین عنوانی که چیزی در حدود ۶ سال قبل عرضه شده، قرار است دوباره برای کنسول جدید سونی عرضه شود بدون شک باید بازیبازانی را هدف قرار دهد که تا کنون موفق به تجربه بازی نشدهاند. برای چنین افرادی، آغاز بازی بسیار گنگ و شوک برانگیز به نظر میرسد، چرا که داستان این نسخه و بالطبع آغاز آن کاملاً وابسته به داستان نسخههای قبلی است و کسی که با داستان نسخههای قبل آشنا نباشد به هیچ وجه نمیتواند با داستان این نسخه نیز ارتباط خوبی برقرار کند. بهتر بود که سونی به جای آن که از بازیبازان ۴۰ دلار برای God Of War 3 Remastered طلب کند، از آنها ۶۰ دلار برای تجربه تمامی نسخههای اصلی این سری (چیزی مثل God Of War Saga Collection که برای پلی استیشن ۳ عرضه شد و شامل سه قسمت اصلی و شماره دار این سری و دو قسمت فرعی سری یعنی God Of War Ghost Of Sparta و God Of War Chains Of Olympus بود) طلب میکرد تا افرادی که تازه با این سری آشنا شدهاند نیز با داستان بازی به طور کامل ارتباط برقرار کنند. فارغ از این مبحث، باید گفت که God Of War 3 از لحاظ داستانی عملکرد خوب و قابل قبولی دارد. با وجود آن که داستان کلی بازی حول محور انتقام میگردد (و انتقام موضوعی کلیشهای به حساب میآید) ولی توجه سازندگان به جزئیات نیز جای تقدیر دارد و داستان بازی اصلاً خسته کننده و ملال آور نیست و به مانند دیگر نسخههای این سری، روایتی حماسی و قابل توجه دارد. شخصیت کریتوس در این نسخه به بلوغ کامل میرسد و نسبت به قبل باز هم تکامل مییابد. دیگر شخصیتها نیز نه به اندازه کریتوس، اما، به نوبه خود شخصیت پردازی قابل قبول و مناسبی دارند. یکی از مهمترین نکات مربوط به بخش داستانی بازی، دیالوگهایی هستند که بر زبان شخصیتها جاری میشوند. به طور مثال دیالوگهایی که کریتوس بر زبان میآورد با روحیات و اخلاق او تطابق کامل دارند، یا شخصیت هرمس (Hermes) پیک خدایان که شخصیتی جالب دارد و سعی میکند اندکی شوخ طبعی را هم چاشنی بازی کند.
کریتوس، خشمگینتر از همیشه
شمشیرهایی که به خون آغشته شدند
با وجود این که همه نسخههای God Of War از تمامی لحاظ عملکرد مناسبی داشتهاند، اما، بدون شک مهمترین و بزرگترین نقطه قوت این سری گیم پلی اعتیاد آور و فوقالعاده آن است. از همان سال ۲۰۰۵ که اولین نسخه از سری God Of War به بازار عرضه شد، تحول عظیمی در سبک Hack & Slash به وجود آمد. استودیو سانتا مونیکا (Santa Monica) با خلق God Of War توانست به یک فرمول موفق برای گیم پلی یک بازی Hack & Slash دست پیدا کند که بعدها سازندگان دیگری نیز در ساخت عناوین خود از آن فرمول استفاده کردند. گیم پلی God Of War 3 بسیار وفادار به نسخههای قبلی خود است. در بازی شاهد بخشهای مختلفی نظیر مبارزه با دشمنان و روسای آنها، جستجو در محیط بازی برای یافتن آیتمهای مختلف و برخی اوقات حل معماها هستیم و به طور کلی تغییر بنیادینی در گیم پلی بازی نسبت به نسخههای پیشین ایجاد نشده است و هسته اصلی گیم پلی بازی به شدت شبیه به نسخههای قبل است. این مسئله ممکن است در نگاه اول به مذاق طرفداران قدیمی این سری خوش نیاید، چرا که ممکن است اعتقاد داشته باشند که چرا نوآوری چندانی در گیم پلی بازی حاصل نشده است، ولی اگر بخواهیم دقیقتر به این قضیه نگاه کنیم میبینیم که از لحاظ گیم پلی نسخههای قبلی نیز عملکرد کمنقص و بسیار خوبی داشته بودند و نیاز چندانی هم به ریسک کردن از سوی سازندگان نبوده است. البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که در گیم پلی بازی شاهد برخی بهبودها هستیم که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. همچون نسخههای قبل، در God Of War 3 نیز با دشمنان مختلفی رو به رو میشوید که هر چه در بازی پیشروی میکنید، تنوع آنها بیشتر میشود. شکست دادن هر یک از این دشمنان نیازمند استراتژی خاصی است و برای مقابله با هرکدام از آنها باید تاکتیک خاصی را دنبال کرد. به طور مثال دشمنانی در بازی وجود دارند که برای شکستن سپر آنها مجبور به استفاده از اسلحهای خاص هستید، یا برای از بین بردن نوع خاصی از دشمنان بهتر است که از یک اسلحه خاص استفاده کنید. در اواخر بازی و هنگامی که با انواع مختلفی از دشمنان مواجه میشوید این تنوع دشمنان بیش از پیش نمایان میشود و به طور مثال در یک مبارزه، از دو یا چند اسلحه مختلف استفاده خواهید کرد که بدون شک جذابیتهای خاص خود را دارد و باعث میشود که بازی به ورطه تکرار نیفتد. همچنین با توجه به قدرت کنسول پلی استیشن ۳ در هر مبارزه شاهد مواجهه شدن با تعداد بیشتری از دشمنان نسبت به نسخههای عرضه شده برای پلی استیشن ۲ هستیم. هر اسلحه یک جادوی منحصر به فرد را نیز دارد که با فشردن دکمه R2 میتوان از آن استفاده کرد. این جادوها در مراحل پایانی و به خصوص زمانی که در میان خیل عظیمی از دشمنان ریز و درشت گرفتار شدهاید به کمکتان خواهند آمد و در مبارزات بسیار کارآمد هستند. در بازی سیستم ارتقای سلاحها نیز وجود دارد و میتوانید با جمعآوری آیتمهای قرمز رنگی به نام گویهای قرمز (Red Orbs) از این قابلیت استفاده کنید. جادوها نیز همگام با سلاح مربوطه، ارتقا پیدا میکنند و نیازی به ارتقا دادن جادوها به صورت جداگانه نیست. موضوع تنوع دشمنان بر سیستم ارتقای اسلحهها نیز موثر است، چرا که باعث میشود تا بازیباز تنها در فکر ارتقا دادن یک سلاح خاص نباشد و سعی داشته باشد تا تمامی آنها را ارتقا دهد.
مبارزات بازی جذاب، اعتیادآور و البته خونین است
البته نمیتوان منکر این موضوع شد که در کل هر بازیباز به یک یا دو سلاح خاص بیش از بقیه سلاحها وابسته میشود و بیشتر از آنها در روند بازی استفاده خواهد کرد، ولی در کل تلاش سازندگان برای ایجاد توازن میان سلاحها و تشویق بازیباز به استفاده از تمامی آنها قابل تقدیر است. در این نسخه نیز همچون دو نسخه شماره دار قبلی سری، امکان استفاده از سلاحهای دشمنان معمولی در بازی وجود ندارد و تنها با شکست دادن روسای دشمنان، به سلاحهای جدید دست پیدا میکنید. در کل ۴ سلاح اصلی در بازی وجود دارد که به مرور زمان و با پیشروی در بازی آنها را به دست خواهید آورد. قلع و قمع کردن دشمنان در این نسخه از همیشه لذت بخشتر شده است، خشم کریتوس در این نسخه به بالاترین حد خود رسیده و این را از شدت و صلابتی که حملات او دارند میتوان دریافت. با کشتن دشمنان، خون دشمنان تا مدتی برروی بدن کریتوس باقی میماند و این نشان از توجه سازندگان به جزئیات این چنینی دارد. یکی از پیشرفتهای God Of War 3 نسبت به نسخههای قبلی سری، بدون شک مبارزه با روسای دشمنان است. روسای God Of War 3 عمدتاً خدایان مختلف هستند و مبارزه با هر یک، جذابیتهای خاص خود را دارد. از همان ابتدای بازی و مبارزه با پوزیدون، بازیبازان در مییابند که مبارزه با روسای دشمنان یکی از مهمترین بخشهای بازی است و البه به راستی یکی از جذابترین بخشهای God Of War 3 هم همین مبارزات هستند. از دیگر نکات مربوط به گیم پلی بازی میتوان به معماها اشاره کرد. این معماها اگرچه پرتعداد نیستند، اما تنوع خوبی به بازی میدهند و برای مدتی بازیبازان را از مبارزه با دشمنان کوچک و بزرگ فارغ میکنند. قابلیت ارتقای نوار سلامتی، نوار جادو و نوار دیگری که مربوط به مدت زمان استفاده از قدرتهای مربوط به خدایان است نیز در بازی وجود دارد. به منظور ارتقا دادن آنها، شما باید ۳ بار یک آیتم خاص را به دست آورید تا کار ارتقای نوار مربوطه انجام شود. این آیتمها نیز در داخل صندوقچههایی وجود دارند که در گوشه و کنار محیط هستند. البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که پیدا کردن مکان برخی از این صندوقچهها کار سادهای نیست و نیازمند کمی دقت است. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن اشاره شود، طراحی فوقالعاده محیطها است. محیطها همگی با دقت و جزئیات خاصی ساخته شدهاند. همچون نسخههای قبلی، ممکن است چندین و چند بار مجبور شوید که به مکانی خاص بروید و در آن مواقع است که متوجه میشوید اکثر محیطهای بازی به هم متصل و در ارتباط هستند. طراحی بسیار خوب محیطها نقش به سزایی نیز در فضاسازی بسیار مطلوب بازی دارد. در مجموع، از لحاظ گیم پلی God Of War 3 عملکرد بسیار خوبی دارد و میتوان از آن به عنوان الگویی مناسب برای دیگر سازندگان نام برد.
محیطها طراحی بسیار خوبی دارند
الیمپوس، عظیم و با شکوه
نسخه اصلی God Of War 3 که برای کنسول پلی استیشن ۳ و در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، از لحاظ گرافیکی بدون هیچ اغراقی یک انقلاب بود. از کیفیت بافتها گرفته تا افکتهایی نظیر بارش باران و آتش و … آنقدر زیبا به نظر میآمدند که در آن سالها، بعضی از طرفداران با خود میگفتند که آیا امکان دارد که روزی یک بازی کامپیوتری از لحاظ گرافیکی بهتر از God Of War 3 عمل کند یا خیر. در حقیقت، God Of War 3 به عنوان نمادی برای نشان دادن قدرت سخت افزاری کنسول نسل هفتمی سونی به شمار میرفت. اما، تکنولوژی روز به روز پیشرفت میکند و هر روز شاهد فناوریهای جدیدی هستیم، بازیهای کامپیوتری نیز از این غافله عقب نماندهاند و مخصوصاً از لحاظ گرافیکی، مدام شاهد پیشرفت عناوین شرکتهای مختلف هستیم. این مسئله در نسل هشتم رنگ و بوی جدیتری به خود گرفت و همواره سازندگان روی تکنولوژیهای به کار رفته در موتور گرافیکی مورد استفاده در عناوین خود و مسائلی از این دست مانور زیادی میدهند. این روزها آن قدر مسائل گرافیکی میان بازیبازان اهمیت یافته که حتی ممکن است سرنوشت یک بازی به خاطر سطح گرافیکی آن از این رو به آن رو شود. در چنین وضعیتی، شاهد عرضه شدن عناوین نسل قبلی بر روی کنسولهای نسل جدید هستیم و یکی از مباحث مهم پیرامون این نوع بازیها در محافل مختلف مربوط به دنیای بازیهای کامپیوتری، پیشرفت گرافیکی آن عناوین نسبت به نسخه نسل قبلی است. در نسخه پلی استیشن ۴ بازی God Of War 3، اولین نکته حائز اهمیت رزولوشن بازی است. بازی بر روی پلی استیشن ۴ با رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا میشود و به همین علت، بازی نسبت به گذشته کمی با کیفیتتر شده است. نرخ فریم بازی نیز بر روی ۶۰ قفل شده و این مسئله با توجه به مبارزات سریع و نفسگیر بازی اهمیت چشمگیری پیدا کرده است. خوشبختانه بازی بسیار روان و مطلوب اجرا میشود و شاهد هیچگونه افت فریم خاصی نیستیم. ولی دیگر موارد گرافیکی دچار پیشرفت خاص و محسوسی نشدهاند و باید اعتراف کرد که سازندگان در این زمینه کمکاری کردهاند. کیفیت بافتها و نورپردازی بازی دچار تغییر خاصی نشدهاند و این مسئله ممکن است به مذاق عدهای خوش نیاید. هر چه که باشد، اکنون پا به نسل هشتم گذاشتهایم و بازیبازان انتظار دارند تا عناوین نسل قبلی در صورت عرضه شدن برروی کنسولهای جدید، دچار پیشرفتهای ریز و درشت شوند (همچون کاری که مایکروسافت با Halo: The Master Chief Collection کرد یا ناتی داگ که The Last Of Us Remastered را تبدیل به یکی از بهترین عناوین Remaster شده کرد) ولی God Of War 3 Remastered در این زمینه اصلاً عملکرد خوبی ندارد. البته گرافیک نسخه پلی استیشن ۳ همان طور که اشاره شد بسیار خوب بود، ولی با توجه به اینکه این بازی به نسل هشتم پا گذاشته انتظار پیشرفت بیشتری در این بخش میرفت. البته جا دارد به کیفیت افکتهای آب اشاره شود که حتی با بازیهای امروزی نسل هشتم نیز توانایی رقابت را دارد. از لحاظ صداگذاری نیز بازی عملکرد رضایت بخشی دارد. تمامی صداپیشگان کار خود را به نحو احسن انجام دادهاند و ایرادی به کار آنها وارد نیست، مخصوصاً صداگذاری شخصیت کریتوس که بسیار با خلق و خو و شخصیت او تطابق دارد. از لحاظ موسیقی نیز بازی عملکرد فوقالعادهای دارد. سمفونیهای حماسی که کاملاً با حال و هوا و اتمسفر بازی همخوانی دارند حس شورانگیزی به بازیبازان میدهند که در نوع خود بینظیر است.
اسطورهها هیچ گاه نمیمیرند
در پایان باید گفت فرمولی که استودیو سانتا مونیکا (Santa Monica) برای ساخت نسخههای مختلف سری God Of War از آن استفاده کرده بسیار کمنقص و قابل اتکا بوده و هنوز هم بعد از گذشت چیزی حدود ۱۱ سال از عرضه نسخه اول، نیازی به ایجاد تغییری بنیادین در آن وجود ندارد. داستان سری در نسخه سوم به اوج میرسد و از همان ابتدا بازیباز را در خود غرق میکند، هرچند که برای بازیبازان تازه وارد مسلماً داستان بازی اندکی گنگ و گیجکننده به نظر میرسد. روایت داستانی نیز در این نسخه بسیار خوب و مطلوب است. شخصیت پردازیها نیز بدون هیچ اغراقی بسیار خوب از آب در آمده است، مخصوصاً کریتوس که در این نسخه شخصیت او به تکامل کامل میرسد و بازیبازان در این نسخه بیش از هر زمان دیگری با او همذات پنداری خواهند کرد. گیم پلی بازی نیز اکنون از همیشه کاملتر و جذابتر به نظر میرسد و با وجود آن که نسبت به ریشههای این سری وفادار است، سعی داشته تا تنوع را نیز چاشنی خود کند و ساختار مراحل در این نسخه به گونهای است که برای بازیبازان خسته کننده جلوه نمیکند. از طراحی بسیار خوب محیطها نیز نمیتوان چشمپوشی کرد. از لحاظ گرافیکی نسخه پلی استیشن ۳ این بازی در زمان عرضه همچون یک انقلاب بزرگ بود و هنوز هم از آن به عنوان یکی از برترین گرافیکهای نسل هفتم نام برده میشود، اما، نسخه نسل هشتمی چندان رضایت بخش به نظر نمیرسد و مشخص است که سازندگان در بهبود دادن گرافیک بازی کم کاری داشتهاند. از لحاظ صداگذاری و موسیقی نیز بازی عملکرد بسیار خوبی دارد و ایرادی به آن وارد نیست. در کل، God Of War 3 یکی از برترین عناوین منتشر شده بر روی پلی استیشن ۳ است و اگر از طرفداران این سری هستید اما نتوانستهاید به تجربه آن بپردازید، حتماً آن را بر روی پلی استیشن ۴ تجربه کنید.
نقد و بررسی این بازی بر اساس نسخه پلی استیشن ۴ انجام شده است.
منبع: گیمفا
آخرین ویرایش: