وقتی ایکس باکس ۳ چراغ می شود.

neo.anderson

کاربر جدید
خرابی در کنسول های بازی و در کل وسایل الکتریکی معمولا یک امر بدیهی است . اما در بعضی از کنسول ها مشکل شایعی وجود دارد که بعد از گذشت چند سال از عمر کنسول این مشکل ها پدیدار شده و معمولا مدتی بعد راه حل هایی برای تعمیر و رفع اشکال ارائه می شود . مثلا مشکل بریک شدن PSP از مشکلاتی بود که در سال های اول اگر برای کسی پیش می آمد هیچ راه حلی نداشت و PSP بدون مصرف می شد .
اما در کنسول ۳۶۰* شرکت Microsoft گل کاشت ! و در همان ماههای اول آمار خرابی این کنسول سر به فلک کشید !

به همین خاطر در همان ماه های اول روش هایی هم برای تعمیر مشکل ۳ چراغ کنسول ۳۶۰ ارائه شد . البته کسانی که امکان دسترسی به یکی از نمایندگی های این کمپانی را داشتند می توانستند از گارانتی ۹۰ روزه که خیلی هم مدت زمان کمی بود کنسول خود را تعویض یا تعمیر کنند .
در این مقاله به بررسی راه کارهایی که برای تعمیر کنسول ۳۶۰ ارائه شده می پردازیم . ( توضیحات از نظر علمی کاملا سطحی و قابل درک برای عموم است . اما روش های ارائه شده کاملا تست شده و علمی است )
البته این مشکل در سری های اخیر این کنسول ۹۹% رفع شده و گزارش خرابی سری های آخر نرسیده . همچنین در حال حاضر عده ی زیادی به صورت تخصصی روی تعمیر کنسول کار می کنند . اما اگر شما از آن دسته افراد بد اقبالی هستید که کنسولتان ۳ چراغ شده و می خواهید خودتان دست به کار شوید به خواندن مقاله ادامه دهید در غیر این صورت به یکی از تعمیر کاران متخصص مراجعه کنید . همچنین گویا آی تی هیچ گونه مسئولیتی در قبال خساراتی که به کنسولتان وارد کنید ندارد .

چرا کنسول با مشکل مواجه می شود ؟
اولین سوالی که ممکن است برای هر کسی مطرح شود این است که اصلا چرا این مشکل بوجود می آید ؟!
برای پاسخ به این سوال باید گفت که این مشکل شاید در ظاهر فقط ۳ چراغ قرمز را به شما نشان دهد اما در باطن ماجرا قضایای پیچیده تری وجود دارد . اما به طور کلی می توان گفت که مشکل اصلی از پردازنده های کنسول است .
به طور خیلی ساده و ابتدای بخواهم این مشکل را توضیح بدهم : اگر به پایه های CPU *های Pin*دار توجه کرده باشید حتما دیده این که ارتباط پردازنده با مادربرد توسط این Pin *ها صورت می گیرد در کنسول ۳۶۰ این Pin ها به صورت توپی شکل هستند که به آنها Ball * می گویند کیفیت این پایه های رابط در کنسول ۳۶۰ مخصوصا سری های اول پایین است و در کنار آن مشکلات دیگری هم در مهندسی و ساخت پردازنده ها وجود داشت که البته همانطور که بار ها گفتم در سری های جدید تقریبا تمام این مشکلات حل شد.
این پایه ها بعد از مدتی بر اثر گرمای زیاد ذوب می شوند و معمولا در سطح بین پردازنده و برد پخش یا حالت خود گرد بودن خود را از دست داده . به هین علت ارتباط سالم برقرار نمی شود و مشکل به صورت یک ۳ چراغ به شما نشان داده می شود.
تصویری از Solder *های سالم
و آسیب دیده

یکی از دلایل مهمی که باعث بروز این مشکل در کنسول ۳۶۰ می شود ایکس های نگه دارنده ی سینک های پردازنده هاست .

همانطور که می دانید گرما در شکل اجسام تاثیر می گذارد به همین دلیل ایکس های نگه دارنده ی سینک های خنک کننده کمی حالت ارتجاعی خود را از دست داده و فشاری که به سینک ها وارد می کرده کم می شود. پس در این حالت انتقال گرما از پردازنده به سینک انجام نمی گیرد و همه چیز برای بالا رفتن دمای پردازنده در حد ذوب شدن Ball *ها فراهم می شود از طرفی هم چون فشار روی پردازنده کم شده به راحتی ball های ذوب شده در سطح آن پخش و نتیجه هنگ کردن کنسول به عمل می آید .
نمونه ای از هنگ کردن کنسول :


(البته در این حالت مشکل معمولا به GPU است )
منطق صحیح رفع این مشکل !
از نظر منطقی باید این Ball *ها که اتصال را برقرار می کنند به سر جای خود باز گردند. گرچه از کیفیت آنها کاسته شده و دیگر مثل قبل نخواهند بود که دلیل اصلی عمر محدود کنسول بعد از رفع مشکل است (*از ۳ ساعت تا ۳ سال هم ممکن است مشکلی پیش نیاید ولی در اخر کنسول با یک ۳ چراغ دیگر وداع می گوید)
اما از نظر منطقی باید اول دما را در حد ذوب بالا برد و با فشار مناسب دوباره Ball ها به شکل اولیه خود در سر جای مناسب قرار می گیرند . ( باز هم به صورت خیلی ساده توضیح داده شد ) به این اتفاق Reball * شدن می گویند.

باز مشکل به همین جا ختم نمی شود و ۳ چراغ قرمزی که شما می بینید دلایل بسیار دیگری هم می تواند داشته باشد .
اما توضیحات گفته شده در اکثر مشکلات وجود دارد.
پیدا کردن کد خطای ۳ چراغ قرمز
همانطور که گفتم ۳ چراغ قرمز دلایل مختلفی می تواند داشته باشد . در بعضی موارد این مشکل به راحتی قابل حل و در بعضی موارد هم اصلا راه حلی ندارد.
اما روشی که امروزه برای پیدا کردن کد خطا در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد به این صورت است :
هنگامی که با خطای ۳ چراغ مواجه شدید.
۱- دکمه ی Sync *( پیدا کردن دستگیره ها روی کنسول )* را نگه دارید
۲- دکمه ی Eject *را بزنید .تعداد چراغ های قرمز را طبق اعداد گفته شده یادداشت کنید
۳- دوباری این کار را بکنید
۴- دوباره


۵- و در آخر یک کد ۴ رقمی بدست می آورید و اگر یکبار دیگر دکمه ی Eject *را بزنید به حالت ۳ چراغ بر می گردد.
  • - ۰
  • اگر یکی از چراغها چشمک زن بود - ۱
  • اگر دوتا از چراغ ها چشمک زن بود - ۲
  • اگر سه تا از چراغ ها چشمک زن بود - ۳
۰۰۰۱ power supply problem
0002 Network Interface problem
0003 Power problem could be the PSU could be the GPU/CPU, somehow the console isn’t getting clean power from the power supply.
0010 over heating
0011 over heating – If you are receiving this error after disassembling your console make sure to all 8 of the heatsync screws are tightened securely to the board/heatsink holes.
0012 over heating
0013 over heating
0020 (Not yet known, possibly overheating)
0021 DVD Drive Time out – Can be caused by problems with a firmware flash. This is also speculated to sometime be caused by a problem with the southbridge chipset on the motherboard.
0022 GPU Error / GPU Overheating
0023 (not yet known)

۰۱۰۱ (not yet known)
0102 unknown error
0103 CPU Error/ CPU Overheating – see solution for error 0102
0110 Memory Error / Memory Overheating – see solution for error 0102

۰۲۰۰ (not yet known)

۱۰۰۰ (not yet known)
1001 (not yet known)
1002 (not yet known)
1003 Hard Drive Error… It could be a problem with the Hard Drive itself or a problem with the internal connection to the hard drive, Try removing the hard drive and playing without it
1010 Hard Drive Error, Can be caused buy a corrupt or missing eProm.
1011 (not yet known)
1012 (not yet known)
1013 (not yet known) possibly a dashboard update error
1020 (not yet known)
1021 (not yet known)
1022 AV cable error… There is a problem with the AV cable, try using a different AV cable. (could also be a problem with the encoder chip)
1023 DVD drive not connected, connect DVD drive to boot
1030 (not yet known)
1031 (not yet known)
1032 (not yet known)
1033 (not yet known)
لینک منبع :
http://www.llamma.com/xbox360/repair/Xbox-360-error-codes.htm
ابتدا بهتر است کد مورد نظر را پیدا کنید . و در صورتی که هنوز نا شناخته یا مربوط به CPU یا GPU بود روش Xclamp را که بعدا توضیح داده می شود را انجام دهید .
*روش های غیر مطمئن :
این روش ها قبل از ارائه شدن روش اصلی و منطقی X-clamp* برای تعمیر کنسول ارائه شد. و در آینده دلایل منطقی که چرا این روش های غیر مطمئن گاها به جواب می رسیدند را هم توضیح می دهم.
در ادامه به دو روش که از همه معروف تر شدند اشاره می کنیم . بقیه روش های ابداعی هم یا مشکل را برطرف نمی کردند (*در موارد خیلی زیاد )*یا آنقدر غیر منطقی بودند که کمتر کسی به آنها توجه کرد.
- روش حوله ! Towel


این روش جز اولین روش هایی بود که برای تعمیر کنسول ارائه شد .

روش کار آن خیلی ساده بود و شما فقط با پیچیدن حوله و بستن راه خروج هوای گرمی که فن ها سعی می کنند بیرون دهند باعث می شدید که دمای *پردازنده ها بالا رود و به خاطر فشاری که توسط سینک ها بود عمل Reball * تا حدودی ممکن بود اتفاق بی افتد .
اما این روش اصلا منطقی نیست !
اولا گرم شدن بیش از حد داخل کنسول به قطعات دیگر هم آسیب های جدی وارد می کرد . به دلیل مشکلی که برای X ها بوجود آمده و با این کار به مشکل شل شدن آن ها بیشتر کمک کردیم بعد از مدت کوتاهی (از چند دقیقه تا چند روز )*دوباره دستگاه به دچار ۳ چراغ می شد و با تکرار این عمل اوضاع بدتر می شد.
این روش کاملا غیر منطقی بود و استقبالی هم از آن نشد . چون بیشتر کسانی را که از باز کردن کنسول خود ترس داشتن را جذب می کرد . و در کل روش مسخره ای بود.
-روش سشوار صنعتی Heat gun

اما این روش در اوایل بروز مشکل ۳ چراغ و قبل از ارائه ی راه حل X-clamp تنها روش موجود ومقبول بود .
در این روش با برداشتن سینک و یک سشوار صنعتی که دمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ درجه تولید می کند را مستقیما روی پردازنده ها می گرفتند تا عمل ذوب شدن و Reball*به صورت ناقص انجام می شد.
اما همانطور که متوجه شدید در این روش المان فشار در نظر نگرفته شده بود پس یا در اکثر موارد پاسخ گو نبود یا بدلیل اینکه دمای بالا به کل برد و قطعات هم می رسید مشکلات رفع نشدنی دیگری در پی داشت و درکل متوسط عمر کنسول بعد از این کار ۲ ماه یا کمتر بود .

X-Clamp روشی منطقی و مطمئن

اما روش XClamping * در لغت به معنای محکم کردن X*هاست . که منظور همان X*های پشت برد . نگه دارنده ی سینک هاست .
در این روش هر دو عامل فشار و گرما به صورت منطقی صورت می گیرد که بعد از انجام آن هم معمولا کنسول از چند ماه تا چند سال عمر می کند . خودم یک مورد دیدم که ۳ سال با مراقبت های ویژه به خوبی و بدون مشکل کار کرد. اما تا به هر حال عمر دستگاه بی پایان و از چند سال بیشتر نمی شود.
همین روش X-clamp* راه های مختلفی دارد که در این مقاله به دو راه که آسان تر و مطمئن تر است می پردازیم.
- راه اول:
ابتدا کنسول را به طور کامل باید باز کنید . و برد آن را بیرون بیاورید . ( در صورتی که می بینید درانجام این کار مشکل دارید بهتر است از ادامه ی کار دست بر دارید و کار را به یک تعمیر کار متخصص بسپارید)
تمامی اجزای اضافی مانند فن را جدا کنید .
حالا یک نما مثل زیر از برد دارید .

برد را برگردانید . X* را با استفاده از یک پیچ گوشتی کوچک باز کنید . مراقب باشید به برد صدمه وارد نکند .

در این قسمت شما به چند واشر نیاز دارید . واشر ها باید فلزی و بسیار باریک باشند . همچنین در زیر واشر های فلزی از واشر های پلاستیکی خیلی نازک هم برای جلوگیری از صدمه به برد می توانید استفاده کنید .
این کار را برای دو پردازنده ی CPU و GPU انجام دهید .
در ضمن هر دو طرف برد هم از واشر ها استفاده کنید . ( )
X ها را جا بی اندازید . اگر متوجه شده باشید در این مر حله این کار به سختی قابل انجام است ! پس با احتیاط این کار را بکنید .
این کار باعث می شود تا فشار بیشتری توسط سینک ها وارد شود .

حالا که فن های کنسول وصل نیستند وبقیه کار ها را انجام دادید کنسول را روشن کنید و بگذارید تا خود کنسول با ارور ۲ چراغ به معنایOverheat * یا گرم شدن بیش از حد خاموش شود .در این لحظه برق کنسول قطع می شود . و شما هم می توانید کنسول را خاموش کنید .( . در ضمن وضعیت برق کنسول را از روی چراغ سبز و نارنجی که روی آداپتور کنسول است تشخیص می دهید)

شاید این کار به نظر عجیب باشد اما برای تامین گرمای لازم ذوب Ball ها و انجام Reball با توجه به فشار اضافه ای که گفته شد می تواند مشکل را رفع کند.
بعد از گذشت چند ساعت که کنسول کاملا خنک شد می توانید فن ها را وصل کنسول را در جای خود قرار دهید . کانال هوای فن ها را بگذارید و کنسول را روشن کنید . به احتمال زیاد اگر کار را از اول درست پیش برده باشید و مشکل کنسول شما قابل حل باشد منوی ۳۶۰ را خواهید دید و بعد از این با کار هایی مثل اضافه کردن فن و مراقبت از کنسول عمر کنسول خود را رقم می زنید .
- راه دوم :
روش دیگری که برای انجام X-clamp* پیشنهاد می کنم و این روش به نظر من ارجه تر و مناسب تر از روش اول است .
همانند قبل کنسول را باز کنید .
X *ها را هم جدا کنید .
اما در این روش شما به همان مقدار واشر از نوع پلاستیکی و فلزی نیاز دارید علاوه بر این ها شما به چند پیچ کوتاه با قطر مناسب نیاز دارید .
۴ پیچی که روی سینکها وجود دارد را هم باز کنید .
سپس واشر های پلاستیکی و فلزی را در دو طرف برد بگذارید . (* توجه !* ضخامت هر دو واشر نباید بیشتر از ضخامت پردازنده ها باشد بلکه حدود ۱ میلیمتر کم تر باشد تا فشار لازم را وارد شود)
بوسیله ی پیچ هایی که تهیه کردید سینکها را به همراه واشر هایی که روی برد گذاشتید ببندید.
در این قسمت باید توجه داشته باشید که تا چه حد پیچ ها را سفت کنید . اگر بیش از حد سفت کنید برد خمیده می شود و پردازنده هم اتصال کوتاه می کند و اصلا کنسول روشن نمی شود ( به این صورت که یک لحظه روشن و فورا ۲ چراغ می دهد . برق کنسول هم قطع می شود)
و اگر هم به اندازه ی کافی فشار وارد نشود عمل Reball به خوبی انجام نمی شود و به زودی با مشکل ۳ چراغ مواجه می شوید .

نکته ی دیگر هم اینجاست که پیچها را نوبتی سفت کنید اگر یکباره این کار را بکنید ارتفاع دوطرف متفاوت خواهد بود و عمل reball انجام نمی شود.
در آخر , حالا که فن های کنسول وصل نیستند وبقیه کار ها را انجام دادید کنسول را روشن کنید و بگذارید تا خود کنسول با ارور ۲ چراغ به معنایOverheat * یا گرم شدن بیش از حد خاموش شود .در این لحظه برق کنسول قطع می شود . و شما هم می توانید کنسول را خاموش کنید .
شاید این کار به نظر عجیب باشد اما برای تامین گرمای لازم ذوب Ball ها و انجام Reball با توجه به فشار اضافه ای که گفته شد می تواند مشکل را رفع کند.
بعد از گذشت چند ساعت که کنسول کاملا خنک شد می توانید فن ها را وصل کنسول را در جای خود قرار دهید . کانال هوای فن ها را بگذارید و کنسول را روشن کنید . به احتمال زیاد اگر کار را از اول درست پیش برده باشید و مشکل کنسول شما قابل حل باشد منوی ۳۶۰ را خواهید دید و بعد از این با کار هایی مثل اضافه کردن فن و مراقبت از کنسول عمر کنسول خود را رقم می زنید .
اما در آخر این روش می توانید بگذارید پیچ ها باقی بمانند . این کار در عمر کنسول تاثیر بسزایی دارد . چون همانطور که گفته شد یکی از دلایل بروز ۳ چراغ گرم شدن X ها و از دست دادن حالت ارتجاعی خود فشار روی پردازنده ها کم می شود .
اما یقینا بخاطر پیچ هایی که استفاده کردید نمی توانید برد را در قاب خود قرار دهید . در این جا پیشنهاد می کنم بوسیله ی مته جای پیچها را سوراخ کنید و برد را جا بزنید.
در ضمن حتما برای تان سوال شده که ماده ی چسب مانندی که زیر سینک ها و روی پردازنده ها بود چیست ؟

این ماده سیلیکون نام دارد و انتقال دهنده ی خوب گرماییست شما می توانید این ماده را براحتی از بازار تهیه کنید .(*داشتن این ماده کمک بزرگی به انجام کار می کند . در صورتی که از این ماده تهیه نکردید مراقب باشید سیلیکون روی سینک ها و پردازنده پاک نشود )
خب کار تعمیر به پایان رسید . و امید وارم کنسول شما به حالت قبل بازگشته باشد . شما می توانید با نصب فن های بیشتر احتمال بروز این خطر را کاهش
 

Hunter01

کاربر شناخته شده
خوشت میاد تاپیک بی مورد بزنی؟ روز اول چند بار بهت گفتم بی مورد تاپیک نزن
س چراغه یعنی چی
دوران س چراغه دو س ساله تموم شده
بسه دیگه:mad:@@@@@@@@@@@@
 

erfan12

کاربر اخراج شده
بله این مشکل حل شدخ با مادر برد جاسپر.
به هیچ احد و ناسی توصیه حوله نمیشود نرید بدترش کنید دستگاهو اینطوری بدتر cpu gpu حراب میشه هیچ که این بال هاش هم درس نمیشه.
 

ELITE_360

عضو سایت
حالا چرا تا 3 سال ؟؟؟؟؟مگه نه ایکس باید تا حداقل 5 سال کارکنه؟!!
 

erfan12

کاربر اخراج شده
اره حداقل باید 4 -5 سال کار کنه
بابا خوشحالینا اگه بخواین روزی 1 ساعت بازی کنید اره 4-5 سال اگه مث من میخواین روزی 3-4 ساعت یا بیشتر بازی کنید 2-3 سال فوقش کار میکنه .(فقط لنزش خراب میشه نه چیز دیگه)
 

reza720

کاربر شناخته شده
بابا خوشحالینا اگه بخواین روزی 1 ساعت بازی کنید اره 4-5 سال اگه مث من میخواین روزی 3-4 ساعت یا بیشتر بازی کنید 2-3 سال فوقش کار میکنه .(فقط لنزش خراب میشه نه چیز دیگه)
نه بابا بازی را نصب کن تو هارد هیچ اشکالی به لنز نمیاد
 

erfan12

کاربر اخراج شده
نه بابا بازی را نصب کن تو هارد هیچ اشکالی به لنز نمیاد
میدونم تو هارد نصب میکنم ولی باز هم همینجوریه بازی توموم مشه و باید دوباره بازی نصب کنی و اول بازی ها سی دی میچرخه بالاخره مستحلک میشه.
 

ELITE_360

عضو سایت
بابا خوشحالینا اگه بخواین روزی 1 ساعت بازی کنید اره 4-5 سال اگه مث من میخواین روزی 3-4 ساعت یا بیشتر بازی کنید 2-3 سال فوقش کار میکنه .(فقط لنزش خراب میشه نه چیز دیگه)
ساعت بازی خوب بین 4-5 ساعته (به نظر من) و بایددستگاه تا 5 سال کار کنه .
شما مطمئنی ایکستون آرکید نیست ؟آخه میگین لنز تون خراب میشه؟
 

erfan12

کاربر اخراج شده
ساعت بازی خوب بین 4-5 ساعته (به نظر من) و بایددستگاه تا 5 سال کار کنه .
شما مطمئنی ایکستون آرکید نیست ؟آخه میگین لنز تون خراب میشه؟
دستگاه من الایته فرقی هم نداره اسلیم هم باشه لنزش خراب میشه.
 

Captain.Ehsan

کاربر شناخته شده
من حدود 8 ساعت بازی میکنم. کلا کار دیگه ای ندارم. نترکه این کنسولم
 

ma4891301

کاربر جدید
سلام دیروز که داشتم فوتبال 2012 بازی می کردم ایکس باکسم یکهو هنگ کرد گفتم شاید داغ کرده باشه ولی الان که 1 روز ازش گذشته تا روشن می کنم همون لوگوی ایکس باکس که می یاد هنگ می کنه کسی میدونه مشکلش چیه
ممنون
 

erfan12

کاربر اخراج شده
سلام دیروز که داشتم فوتبال 2012 بازی می کردم ایکس باکسم یکهو هنگ کرد گفتم شاید داغ کرده باشه ولی الان که 1 روز ازش گذشته تا روشن می کنم همون لوگوی ایکس باکس که می یاد هنگ می کنه کسی میدونه مشکلش چیه
ممنون
حوب اون لگو میاد هیچ شماره و حرفی نمینویسه؟مثل e71
 

ma4891301

کاربر جدید
حوب اون لگو میاد هیچ شماره و حرفی نمینویسه؟مثل e71
نه چیزی نمینویسه فقط همون طوری میمون بعضی وقتها تا حدود 10 ثانیه ای هم میتونی کار کنی ولی 99 درصد توی همون لوگو بدون اینکه اتفاق خاصی بیفته هنگ میمون
 

mammadex

کاربر فعال
برای من هم یه بار این اتفاق افتاد البته بعد از اینکه در بازی فوتبال گزینه آپدیت زدم ولی تو که می گی هیچ کاری نکردی دیگه نمی دونم
 
بالا