۱۰ ناشر برتر صنعت بازی*های رایانه*ای

  • شروع کننده موضوع ezio
  • تاریخ شروع

ezio

کاربر شناخته شده
در صنعت بازی سازی باید ناشرین زیادی وجود داشته باشند تا بتوانند بین شرکت های بازی سازی که تعدادشان هم کم نیست بازی ها را منتشر کنند و حتی شرکت هایی که سرمایه زیادی دارند خود شرکت بازی سازی نیز دارند. بعضی از ناشرین به یکی از فرنچایز های خود وابسته اند برخی دیگر هم فرنچایزهای زیبا و گوناگون دیگری دارند. ناشرین وظیفه ی تبلیغ، عرضه و پشتیبانی بازی را دارند. حتی میزان فروش یک بازی به ناشر بستگی دارد و در برخی اوقات به سازنده توجهی نمی شود.
در این مقاله سعی شده است ۱۰ ناشر برتر، به دوستان دنیای بازی معرفی شود. معیار این مقاله، بزرگی شرکت ها است و سعی شده تا به اهمیت فعالیت های ان ها بیشتر توجه شود تا میزان درآمد و بازی های خاص.
10-Namco
یکی از قدیمی ترین ناشران بازی ها نامکو است. این شرکت در سال ۱۹۵۵ به وجود امد. اولین بازی این شرکت در سال ۱۹۷۸ عرضه شد که Gee Bee نام داشت. این خود گواه بر قدمت بالای این شرکت است. بیشتر بازی های این شرکت نامدار به سبک مبارزه ای است و معروفترین ان را Tekken می دانند.
یکی از قدیمی ترین بازی های این شرکت Pac-Man است که در سال ۱۹۸۰ عرضه شد. این شرکت شعبه های زیادی دارد که می توان به Namco Enterprises Asia , Shanghai Namco ,Namco America ,Namco Cybertainment اشاره کرد.

۹-CAPCOM
کپکام در سال ۱۹۸۳ شروع به کار کرد. این شرکت بازی های بسیار زیادی برای انواع کنسول ها از Game Boy Color و Commodore 64 گرفته تا کنسول های نسل حاضر داشته است. از فرنچایزهای محبوب این شرکت می توان به Resident Evil و Street Fighter اشاره کرد. کپکام ۱۹۳۰ نفر کارمند دارد که این عدد خود نشان دهنده بزرگی این کمپانی است و در واقع یکی از بهترین های این صنعت می باشد.
از مهم ترین بازی هایی که این شرکت در دست ساخت دارد می توان به Resident Evil 6 ,DMC و Remember Me که چندی پیش معرفی شد اشاره کرد. رییس کل مجموعه کپکام اقای Kenzo Tsujimoto است.

۸-Bethesda Softworks
بتسدا یکی از شرکت های موفق امریکایی (در منطقه مریلند) است که در زمینه ی بازی مشغول به کار است. اگر لیست بازی های این شرکت را بنگرید به بازی های بزرگی بر می خورید که همگی در سبک RPG هستند؛ همانند سری بازی های Fallout و The Elder Scrolls .
مشهور ترین کارگردان این شرکت آقای Todd Howard است که کارگردان سری بازی های The Elder Scrolls نیز هستند. این کمپانی بزرگ خود زیر مجموعه شرکت ZeniMax Media است. از بازی هایی که این شرکت در دست ساخت دارد می توان به Disshonored ,Elder Scrolls Online ,Prey2 وdoom 4 اشاره کرد. رییس این شرکت اقای Vlatko Andonov است.

۷-Square Enix
Square Enix را با چه بازی هایی میشناسیم؟ با Final Fantasy ,Deus Ex و Dragon Quest. پس این شرکت یکی از غول های صنعت بازیسازی به خصوص سبک RPG است. شاید بتوان گفت تمامی فرنچایز ای این شرکت همگی در نوع خود یک غول هستند و طرفداران بیشماری دارند. فرنچایز هایی نظیر Hitman ,Deus Ex,Thief و مورد انتظار ترین بازی آنها یعنی Tomb Raider. البته فرنچایر قدیمی و اصلی این بازی یعنی Final Fantasy را به هیچ عنوان نمی توان فراموش کرد. Square Enix در تاریخ یک اپریل ۲۰۰۳ از ادغام دو شرکت Square و Enix به وجود امده است.
شرکت Eidos نیز در بیشتر پروژه های این شرکت حضور دارد. این شرکت ۳۲۴۲ نفر کارمند دارد و رییس این شرکت اقای Yasuhiro Fukushima است.



۶-Take Two Interactive
همه ۲K را با بازی هایی نظیر Mafia و Bioshock و Rockstar را با بازی هاییی مانند GTA, Red Dead و Midnight Club میشناسند. با اینکه به نظر می رسد با توجه به عظمت شرکتی چون راکستار که خود چندین شعبه در سراسر جهان دارد، شرکتی مستقل باشد. اما نه تنها این طور نیست و حتی این شرکت صاحب ۲K هم نیست، بلکه هر دوی این کمپانی های قدر بازی سازی در تملک کامل شرکت T2 هستند که مستقیما متعلق به NASDAQ ایالات متحده است. این شرکت که در سال ۱۹۹۲ به وجود آمد، توسط شخصی به نام رایان برنت در نیویورک پایه گذاری شد و در حال حاضر توسط Strauss Zelnick اداره می شود. فرنچایزهایی که تمامی حقوق تملک آن ها متعلق به Take Two و زیر مجموعه هایش است، عبارتند از: BioShock, Borderlands, Bully, Civilization, Codename Eagle, Duke Nukem, Grand Theft Auto, L.A. Noire, Mafia, Manhunt, Max Payne, Midnight Club, MLB 2K, NBA 2K, NHL 2K, Railroad Tycoon , Red Dead, Serious Sam, Stronghold, Tropico که همه از محبوبیت و معروفیت بالایی برخوردارند. شرکت های زیر مجموعه ی T2 مثل راکستار و ۲K که خود استودیوهای بازی سازی متعلق به خود را دارند، اغلب اوقات بازی های خود را به طور مستقل و هماهنگ با T2 منتشر می کنند.
۲k در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۰۵ به وجود آمد و در همان اوایل شرکت Subsidiary Kush Games و Visual Concepts را به قیمت ۲۴ میلیون دلار از سگا خریداری کرد.
از فرنچایز های مشهور این شرکت میتوان به Mafia و Bioshock و NBA اشاره کرد. البته عناوبنی مانند Darkness , Borderlands , Civilization و Prey هم از طرفداران بسیار زیادی برخورداند. رییس این شرکت آقای Christoph Hartmann است.
راک استار در سال ۱۹۹۸ شروع به کار کرد و در اوایل بازی های گوناگونی ساخت. راک استار ۱۰ شعبه دارد که در کشور های مختلف کار می کنند. موتور گرافیکی این شرکت RAGE نام دارد که در بازی های open-world به خوبی می درخشد. بازی های راک استار همیشه شاهکار بوده اند. فرنچایزی هایی مانند Red Dead ,Max Payne ,Midnight Club و GTA که واقعا از هیچ کدام نمی شود گذشت. رییس این شرکت Sam Houser خلاق است.

۵-Activision Blizzard
از وقتی که دو ناشر و بازیساز, اکتیویژن و بلیزارد ادغام شده اند به یکی از با ارزش ترین و گران ترین شرکت های بازیسازی تبدیل شده اند. این دو شرکت در تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۰۷ توسط یک شرکت فرانسوی به نام Conglomerate Vivendi به قیمت ۱۸٫۸ میللیارد دلار خریداری شده اند. در حال حاضر Activision Blizzard در رده بندی بزرگ ترین شرکت*های بازیسازی بعد از نینتندو در رتبه دوم قرار گرفته است.
اکتیویژن در سال ۱۹۷۹ شروع به کار کرد و از عنوان های ناب این شرکت می توان به Call of Duty ,Marvel Video Games ,James Bond series ,Guitar Hero اشاره کرد. اکتیویزن هر ساله با عرضه یک شماره جدید Call of Duty سودی کلان به جیب می*زند که هر ساله رکورد بر جای می گذارد. این شرکت ۴۰۰۰ کارمند دارد.
بدون ذره ای شک بلیزارد پادشاه بازی های استراتژیک و RPG است. بازی های بلیزارد همیشه از محبوبیت خاصی برخوردارند. البته بلیزارد را می توان به عنوان سخت گیرترین بازیساز تاریخ نیز نام برد. تک تک بازیهای بلیزارد اعتیاد آورند و هر زمان که بازی های این شرکت عرضه شوند بسیار از گیمرها را درگیر خود می کنند و البته چند کشته نیز به جا می گذارد. از فرنچایز های معروف این شرکت میتوان Diablo, Warcaft, Srarcraft و World of Warcraft را نام برد. این شرکت ۴۶۰۰ کارمند دارد که این خود نشان دهنده بزرگ بودن این شرکت است. رییس این شرکت اقای Michael Morhaime است که بر روی بازی ها نیز نظارت می کند.

۴-Microsoft
ان قدر مایکروسافت استودیو های ریز و درشت دارد که در یک مقاله نمی توان آنها را نام برد. مایکروسافت هم استودیو Third Party دارد هم First Party اما تعداد استودیو های Third Party مایکروسافت بیشتر از First Party هایش است.
از مهمترین استودیو های Third Party این شرکت می توان به Remedy ,Crytek ,Epic و Lion Head و از استودیو های first party این شرکت می توان به شرکت موفق ۳۴۳ Industries وTurn 10 Studios اشاره کرد. البته در گذشته استودیو Bioware نیز زیر مجموعه مایکروسافت بوده است. مدیر کل مایکروسافت استودیو اقای Don Mattrick است که هر سال در E3 حضور دارد.
در سال ۲۰۱۲ متای بازی های Xbox360 به عدد بسیار بالای ۷۷٫۲ رسید و مایکروسافت در رتبه اول قرار گرفت. رتبه دوم به نینتندو با متای ۷۴٫۴ رسید.

۳-Ubisoft
بدون شک Ubisoft از عظیم ترین شرکت های بازیسازی است و از محدود شرکت هایی که توان ساخت چندین بازی را همزمان دارد. جالب است بدانید این شرکت عظیم حدود ۳۰ شعبه دارد. از شانگهای و توکیو گرفته تا المان و رومانی. شعبه اصلی این شرکت Ubisoft Montreal است که در فرانسه مستقر شده.
از فرنچایز های مهم این شرکت می توان به Assassins Creed ,Far Cry ,Prince of Persia ,Splinter Cell و Ghost Recon اشاره کرد. Ubisoft حدودا ۶۵۰۰ کارمند دارد که واقعا عدد خیره کننده ای است. رییس این شرکت اقای Yves Guillemot است. Ubisoft با Capcom همکاری داشته است و Resident Evil 4 را برای PC پورت کرده است .
از مهمترین اقدامات Ubisoft خرید فرنچایز Driver از Atari است. در سال ۲۰۰۹ یوبی سافت رتبه چهارم را در رده بندی بزرگترین ناشر سال کسب کرد.

۲-Sony Computer Entertainment
Sony Computer Entertainment کنترل نیمی از دنیای گیم را بر عهده دارد؛ از کنسول های سونی گرفته تا تک تک شرکت های First Party ,Third Party و Second Party سونی. Naughty Dog ,Santa Monica , Sucker Punch و Guerrilla Games از شرکت های معروف First Party و Insomniac Games ,Eat Sleep Play Quantic Dream از شرکت های مشهور Second Party هستند. مجموعه SCE در تارخ ۱۶ نوامبر ۱۹۹۳ تشکیل شد و اقای Andrew House به عنوان رییس مجموعه برگزیده شد.

۱-Electronic Arts
یکی از ثروتمندترین شرکت ها در صنعت گیم EA است. این شرکت این توانایی را دارد که همزمان چندین فرنچایز زیبا را پشتیبانی کند. این شرکت از هر نوع سبک حداقل یک بازی شاخص دارد. به عنوان مثال در سبک شوتر اول شخص فرنچایز های بسیار خوبی نظیرMedal of Honor و Battlefield را دارا می باشد و در سبک Racing بازی زیبای Need for Speed را دارد و در سبک RPG بازی Dragon Age را بین ستاره های خود دارد. در سبک استراتژیک نیز ار Command & Conquer و Sim City برخوردار است. در مورد بازی های ورزشی نیز یک شعبه به نام EA Sport به وجود آمده است.
این شرکت ۷۶۴۵ کارمند دارد که واقعا عددی بالاست. از بازی هایی که در حال حاضر EA در دست ساخت دارد می توان به Army of Two: The Devil’s Cartel ,Crysis 3 ,Overstrike ,Command & Conquer 2,Dead Space 3 SimCity ,The Sims 3: Seasons,Need for Speed: Most Wanted ,Medal of Honor: Warfighter ,NBA Live 13 ,The Sims 3: Supernatural ,NHL 13 و FIFA 13 اشاره کرد که هر کدام یک شاهکار به تمام معنا هستند.
به جرئت می توان گفت شرکت های محدودی این توانایی را دارند تا همزمان بازی*هایی به این بزرگی را بسازند. EA خود به تنهایی ۳۵ استودیو زیر مجموعه دارد!
این شرکت از سال ۱۹۸۲ مشغول به کار است و مدیر کل EA اقای Larry Probst است. باعث تاسف است که EA در سال ۲۰۱۲ از نظر مردم، به عنوان منفور ترین شرکت امریکا شناخته شد.
 

Arian

مدیر
اولین تشکر رو خودم ازت کردم . فقط سه تا شرکت اول رو عشقه
 

erfan12

کاربر اخراج شده
داداش فکر کنم خوباش از آخر به اوله.از نظر من.الته ترتیبش این نیست برای من.
 

narengy

عضو سایت
just EA,UBISOFT,MICROSOFT:570385::Excited::s-2:
ولی چرا راویو(Rovio) سازنده انگری بردز اینجا نی؟:confused:
 

mammadex

کاربر فعال
البته من به بزرگی شرکتها کاری ندارم چون ممکنه شرکت بزرگ باشه ولی بازیهاش چرت باشه بهتر بود از نظر ریکینگ بازیها انتخاب می شد
 

ezio

کاربر شناخته شده
داداش فکر کنم خوباش از آخر به اوله.از نظر من.الته ترتیبش این نیست برای من.
داداش معمولا وقتی اینجور رنکینگ هارو میخوان بدن از آخر میان که هیجان بره بالا.کافیه یه سر به سایت های بازی بزنی.بعدش خب هرکس یه سلیقه داره.اگه از من باشه که یوبی رو میارم اول.ولی این براساس بزرگی شرکت ها استودیوهاشون کارمنداشون درآمد و...هست.تقریبا هم یه واقعیت هست تو 5-6تای اول که قطعیه.ای آ که تو هر زمینه شاخه.سونی هم که استودیوهاش به اندازه کافی قوی هست.یوبی هم که فقط روی آساسینس 3از 8استودیو کمک گرفته مایکرو هم که خودتون میدونید.
 

ezio

کاربر شناخته شده
داداش هرکدوم ازینا بازی های شاخشونم باعث بزرگیشون شده.مثلا ای آ بنظرم حقشه.
 

scofield007

مدیر
داداش معمولا وقتی اینجور رنکینگ هارو میخوان بدن از آخر میان که هیجان بره بالا.کافیه یه سر به سایت های بازی بزنی.بعدش خب هرکس یه سلیقه داره.اگه از من باشه که یوبی رو میارم اول.ولی این براساس بزرگی شرکت ها استودیوهاشون کارمنداشون درآمد و...هست.تقریبا هم یه واقعیت هست تو 5-6تای اول که قطعیه.ای آ که تو هر زمینه شاخه.سونی هم که استودیوهاش به اندازه کافی قوی هست.یوبی هم که فقط روی آساسینس 3از 8استودیو کمک گرفته مایکرو هم که خودتون میدونید.
بنده هم با نظر این دوست عزیزم مواففم
 

hazhirmahmodi

کاربر اخراج شده
یوبی سافت بهترینه اون بهترین بازی سال 2012 را در حال ساخت است اسمشم فار کرای 3 این بازی محشره منتظرشم تا بخورمش
 

sos

کاربر اخراج شده
ولی بنظر من activion از همه شاخ تره تو ضمینه گرافیک
 

soltan7posh

عضو سایت
من که سازنده god of war رو با هیچی عوض نمیکنم محشره کلا کارش
 

ezio

کاربر شناخته شده
من رای اولم به یوبی هست.بقیه برن زانو بزنن در مقابل شاهکار آساسینس.
 

ezio

کاربر شناخته شده
مایکروسافتم استودیوهای قوی داره.گیرز و هیلو و...اکتیوژنم خوبه.ولی عشقه یوبی.
 
بالا