سلام دوستان من از این به بعد بازی های جدید و مهم رو نقدشو اینجا مینویسم. (بازی های اینده)
اگر دوست ندارین خبرم کنید دیگه نزارم.
۱۱/۱۴/۲۰۰۱ روز تولد HALO توسط خالق بی همتای خود BUNGIE و منتشر شدن اولین نسخه از آن با عنوان Combat Evolved بود. بازیی که به FPS کنسولی معنا بخشید و این سبک را دچار تحولاتی گسترده کرد طوری که تاثییراتش را در همه FPS های امروزی میبینیم. فرنچایزی که به راحتی میتوان آن را یکی از بهترین های تاریخ و بهترین FPS قلمداد نمود. حال، تنها در حدود ۴ ماه به عرضه چهارمین نسخه از این باقی مانده است، اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که HALO این بار توسط BUNGIE ساخته نمیشود و مایکروسافت کار ساخت آن را به ۳۴۳ Industries سپرده است. استدیویی که از اعضای بسیار توانمندی بهره میبرد و توسط مایکروسافت فقط برای ساختن ادامه سری HALO ساخته شد. لازم به ذکر است که بازسازی Combat Evolved هم توسط همین استدیو انجام گرفت و باید گفت که ۳۴۳ Industries قدم اول را محکم برداشت.
داستان:
داستان بازی ۴ سال و ۷ ماه و ۱۰ روز پس از HALO 3 پیگیری میشود. طبق گفته سازندگان داستان بازی با HALO 3 ارتباط مستقیم دارد اما خود شروعی برای یک سه گانه دیگر با نام Reclaimer Trilogy است. در پایان HALO 3 دیدیم که Master Chief پس از انفجار سفینه اش به درون یک Cyro-Chamber می رود و در اخرین لحظه جمله Wake Me, When You Need را به کورتانا میگوید، پس از آن هم به نوعی Master Chief مرده به حساب می آمد تا اولین تیزر HALO 4 که با فریاد های Wake up John کورتانا آغاز میشود. پس از آن نیز چگونگی زنده ماندن Master Chief و کشیده شدن سفینه اش به سمت یک سیاره ناشناخته به نمایش در آمد. در نسخه های قبلی HALO ، دشمنان اصلی کاوننت ها بودند اما پس از پیوستن نژاد Elite به انسان ها و همچنین نابودی رهبر کاوننت ها توسط Master Chief، در این نسخه جایشان را به یکی (شاید هم بیشتر) از مخلوقات نژاد باستانی Forerunner ها به نام Prometheans ها داده اند. ( Forerunnerها نژادی بسیار قدرتمند و قدیمی و حاکمان کهکشان بودند که توسط Flood ها_نوعی موجود انگل مانند که میتواند کنترل بدن موجودات زنده دیگر را بر دست بگیرد_ تا مرز نابودی پیش رفتند، اما در اواخر کارشان برای نابود کردن Flood ها ، ۷ بنای عظیم (HALO) معلق در فضا را ساختند که در صورت فعال شدن این بنا ها، انفجاری روی میدهد که تمام موجودات زنده کهکشان از جمله Flood را نابود میکند. در همین راستا Forerunner ها پناهگاهی بسیار دور تر از HALO ها را برای سایر موجودات زنده کهکشان میسازند و سپس اقدام به فعال کردن HALO میکنند.)
در نمایش E3 بازی نشان داده شد که سفینه غول پیکر Infinity (بزرگترین سفینه ساخته شده به دست UNSC)به طور ناگهانی از کار می افتد و به سمت سیاره Requiem کشیده میشود. سپس گویی عظیم و شناور (که مربوط به Prometheans هاست) به سمت محلی که Infinity در حال سقوط کردن به آن است، می رود و این جاست که Master Chief برای اولین بار با Prometheans ها رو به رو میشود که گویا سعی دارند از شیئی محافظت کنند. پیش از این هم Forerunner ها محافظانی برای HALO ها گذاشته بودند اما هنوز معلوم نیست که Prometheans از چه چیزی محافظت میکنند و هدف اصلی آن ها چیست.
طبق گفته ۳۴۳i،آن ها در HALO 4 داستانی عمیق تر، تاریک تر و جذاب تری به نسبت نسخه های قبلی ارائه خواهند داد. روابط بین Master Chief و کورتانا نیز گسترده تر و وسیع تر از گذشته خواهد بود و همچنین کورتانا نیز نقش به سزایی در داستان خواهد داشت. دشمنان و خطر های دیگری نیز هستند که هنوز سخنی از آن ها گفته نشده است و گویا در این نسخه تمرکز بیشتری بر روی نژاد Forerunner ها گذاشته خواهد شد. همچنین ۳۴۳iمیخواهد به لایه های بیشتری از شخصیت Master Chief بپردازد و زمزمه هایی حاکی از پرداختن به گذشته او نیز وجود دارد.
گیم پلی:
بی شک دلیل اصلی موفقیت سری هیلو، گیم پلی فوق العاده اعتیاد آور و اکشن خوش ساخت آن است که گویا این نسخه هم از این نظر استثنا نیست. طبق گفته ۳۴۳، هسته اصلی گیم پلی حفظ شده اما در کنار آن، اهمیت نوآوری را نیز فراموش نکرده اند و گیم پلی تغییرات فراوانی را به خود دیده و همینطور از عمق بیشتری نیز برخوردار است. هوش مصنوعی دشمنان پیشرفت هایی داشته و همینطور تنوع آن ها نیز افزایش یافته است. دشمنان جدید با توانایی هایی بسیار بیشتر از کاوننت ها به مقابله با Master Chief می آیند! توانایی هایی نظیر حرکت های ناگهانی و بسیار سریع ، استفاده از سلاح های قدرتمند،داشتن میزان سلامتی بسیار زیاد ،گرفتن نارنجک هایی که به سویشان پرتاب شده و برگرداندن آن ها و….اسلحه های بازی هم تنوع بسیار خوبی خواهند داشت،حدود ۱۰ اسلحه تا الان تایید شده و گفته میشود ۱۰ تای دیگر هنوز مانده که البته دو تای آن ها را با نام های LIGHT RIFLE و SCATTERSHOT در نمایش E3 دیدیم که به Prometheans ها مربوط میشدند و احتمالا ۸ تای دیگر هم به همین ها مربوط است.پرش اسلحه ها هنگام شلیک کردن هم بسیار بهتر از گذشته است و احساس شلیک کردن را به خوبی به گیمر منتقل میکند.وسایل نقلیه هم در این نسخه وجود خواهند داشت و دو نوع جدید نیز به آنها اضافه خواهد شد،همینطور اهمیت آن ها نیز بیشتر از گذشته است زیرا محیط های بازی وسیع تر و گسترده تر از نسخه های قبلی ساخته شده است. Armor Ability ها هم همانند نسخه های قبلی در بازی وجود خواهند داشت،علاوه برArmor Ability هایی نظیر Jet pack و Armor Lock که در REACH هم شاهد آن بودیم ، یکی دیگر هم به بازی اضافه شده که با استفاده از آن میتوان در محیط های تاریک به خوبی دشمنان و یاران خودی را تشخیص داد، چیزی شبیه قابلیت VISR در HALO:3 ODST،همچنین با آن میشود پشت دیوار ها و موانع را هم به خوبی مشاهده کرد.خوشبختانه Sprint دیگر Armor Ability نیست و جزو توانایی های Master Chief به شمار میاید، البته گفته میشود که قابلیت Bubble Shield از بازی حذف شده است.
بخش چند نفره:
بخش چند نفره نیز یکی از بهترین بخش های HALO بوده و طرفداران بسیار زیادی نیز دارد. ۳۴۳ گفته است که میخواهد به بخش مولتی پلیر بازی روح تازه ای ببخشد و آن را بهتر،سریع تر و جذاب تر از HALO های BUNGIE ارائه دهد.
مد Firefight که اولین بار در ODST قرار داده شد و در REACH به اوج خودش رسید در این نسخه حذف شده است و هنوز دلیل آن گفته نشده است.بازی در ابتدا ۱۰ نقشه چند نفره خواهد داشت و بقیه پس از عرضه بازی به صورت DLC در اختیار گیمر ها قرار خواهد گرفت. Team Slayer نام مد جدید بخش چند نفره است که گویا در آن نیازی به صبر کردن برای Respawn شدن نیست که این امر مطمئنا باعث افزایش سرعت و هیجان این بخش خواهد شد.شخصی سازی نیز دیگر فقط جنبه ظاهری نخواهد داشت و مستقیما با کارایی اسلحه یا… مورد نظر ارتباط دارد که این خود یک گام بلند رو به جلوست. یک مد دیگر هم به نام Spartan Ops با ظرفیت حداکثر ۴ نفر در بازی وجود خواهد داشت که بر اساس گفته سازندگان با کمپین بازی مستقیما در ارتباط است.این مد حالت داستان محور دارد و ۶ ماه پس از اتفاقات اصلی HALO 4 رخ خواهد داد،طبق گفته سازنده ها هدف آن ها از این بخش، باز کردن و بیشتر پرداختن به وقایعی که در HALO 4 رخ داده و همچنین ادامه دادن آن است.هر هفته ۵ مرحله به همراه کات سین به صورت دانلودی عرضه میشود و تا ده هفته (۵۰ مرحله!) ادامه میابد و هر ۵۰ مرحله یک فصل است.فصل اول نیز کاملا مجانی خواهد بود و پس از آن میتوانید فصل های بعدی را بخرید.در کل میتوان گفت این بخش بهترین بخش مولتی پلیر بازیست و حتی میتوان آن را نوعی تحول به حساب آورد!
همچنین Forge نیز در بازی حضور دارد.Forge یک ادیتور بسیار پیشرفته برای ساختن مپ ها و مد های مختلف و سپس به اشتراک گذاشتن آن ها است که اولین بار در HALO 3 معرفی شد و سپس در HALO:REACH بسیار ارتقا یافت و ده ها بار بهتر و وسیع تر شد. به طوری که یکی از بازی کننده ها با استفاده از آن برج ایفل را ساخته بود!
گرافیک:
بزرگ ترین مشکل HALO در این نسل گرافیک آن بود. HALO 3 از گرافیکی متوسط بهره میبرد که تنها نکات مثبت آن فریم دهی فوق العاده و نورپردازی خیلی خوبش بود.حتی نسخه REACH هم با تمام پیشرفت های چشم گیری که به نسبت HALO 3 داشت باز هم آن طور که باید نبود و میتوانست بهتر باشد،اما خوشبختانه تیم فنی ۳۴۳i بسیار بهتر از BUNGIE در این بخش عمل کرده و میشود گفت برای اولین بار در این نسل HALO از نظر گرافیکی یک عنوان رده بالا محسوب میشود.نورپردازی بازی عالی به نظر می آید،کیفیت بافت ها هم بسیار بهتر از قبل شده است همچنین محیط ها نیز(مانند جنگلی که در تریلر E3 به نمایش در آمد) بسیار پر جزییات و زیبا ساخته شده اند.زره Master Chief هم از ابتدا ساخته شده و بسیار پرجزییات تر از آب در آمده.هم چنین ۳۴۳ اسلحه ها و دشمنان را نیز دوباره از ابتدا طراحی کرده است.یکی از اهداف تغییر دادن شکل و شمایل زره ،هر چه شبیه تر جلوه دادن Master Chief به یک سرباز تمام عیار و قدرتمند است که باید بگویم ۳۴۳i کاملا موفق شده است.انیمیشن های Master Chief و Cortana هم کاملا به وسیله موشن کپچر ساخته شده است.علاوه بر تمام پیشرفت هایی که این نسخه از نظر گرافیکی به خود دیده،از تکنیک FXAA استفاده میکند و با ۶۰ فریم در ثانیه اجرا خواهد شد.
موسیقی و صداگذاری:
مگر ممکن است کسی HALO بازی کرده باشد و به تحسین موسیقی آن نپرداخته باشد؟! موسیقی به لطف اسطوره ای به نام Martin O’Donnell همواره در بهترین حالت ممکن بوده است،به طوری که به راحتی میتوان سری HALO را از این نظر یکی از سه عنوان برتر تاریخ قلمداد کرد. واقعا ساخت قطعاتی نظیر Never Forget و Overture فقط از دستان توانمند Martin O’Donnell بر میاید،اما متاسفانه در این نسخه دیگر او آهنگ ساز بازی نیست و جای خود را به Neil Davidge داده است.از آثار Neil Davidge میتوان به فیلم Clash of The Titan اشاره کرد،همچنین اون از گروهی ۷۶ نفره برای ساخت موسیقی HALO 4 بهره میگیرد.در مورد بخش صداگذاری اطلاعات زیادی در دست نیست،طبق ویدیو هایی که از روند ساخت بازی منتشر شده، تیم سازنده از صدا های قبلی استفاده نکرده و اکثر آن ها را دوباره ظبط کرده اند،که با توجه به تریلر بازی باعث پیشرفت چشمگیر در این بخش شده است.صدای اسلحه ها بسیار بهتر از نسخه های قبلیست و انفجار ها نیز بسیار عالی به نظر می ایند.
در کل از نظر صدا گذاری بازی پیشرفت های فراوانی به خود دیده است اما در مورد موسیقی باید تا انتشار بازی صبر کرد و دید که آیا Neil Davidge توانسته در حد Martin O’Donnell ظاهر شود یا خیر.
سخن آخر:
HALO 4 بی شک مهم ترین نسخه این سری است،زیرا این اولین باریست که HALO در دستان BUNGIE ساخته نمیشود و آینده این سری محبوب به شدت در گرو میزان موفقیت این نسخه است.باید دید که آیا HALO 4 میتواند جا پای Combat Evolved بگذارد؟ آیا استدیو تازه تاسیس شده ۳۴۳i شایستگی ادامه دادن HALO را دارد؟ خوشبختانه آن طور که به نظر می اید ۳۴۳i از اکثر جهات بسیار بهتر از BUNGIE عمل کرده و حتی میتوان امیدوار بود که این نسخه به بهترین نسخه در سری HALO تبدیل شود.اما برای پاسخ کامل به این پرسش،باید تا ۶ نوامبر (۱۶ آبان) صبر کرد.
این هم چند عکس حوس انگیز از هیلو 4